Sunday, December 16, 2018

Royalti ‘Terhalang’ – Di Mana Zalimnya HARAPAN Terhadap Terengganu?


Berbohong dalam isu penyerahan royalti minyak kepada kerajaan Terengganu yang dikatakan TERHALANG?

Siapa berbohong dan kenapa berbohong?

Atau memang sebelum sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak dimaklumkan atau tidak ambil tahu mengenai penerimaan royalti minyak kepoada Terengganu?

Laporan media menyebut Menteri Besar Terengganu  hanya pada 25 November lalu mengakui negeri  itu telah menerima RM300 juta sejak Ogos lalu.

Beliau  membuat kenyataan itu selepas membentangkan Bajet Terengganu 2019 yang turut memasukkan sumber kerajaan negeri adalah daripada royalti petroleum.

Persoalan di sini,  apakah kerannya menyebabkan wujud pertelingkahan kenyataan antara Presiden PAS itu dengan Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar?

Persoalannya juga  kenapa Hadi beria-ia benar memperkatakan mengenai royalti minyak kepada kerajaan Terengganu?

Lebih memburukkan keadaan beliau jelas mengatakan melalui status Facebooknya bahawa pemberian  royalti minyak kepada Kelantan dan Terenganu  berada pada peringkat ‘terhalang’.

Lebih mengejutkan orang yang cuba mempertahankan beliau mengatakan apa yang dimaksudkan oleh Hadi ialah ‘terhalang bermaksud terhalangnya pembayaran penuh seperti dijanjikan’.

Sengaja mengelirukan keadaan atau memang pemimpin PAS jenis tidak konsisten?

Juga, kenapa pula selepas hampir dua bulan menerima pembayaran royalti sebanyak RM300 juta, Hadi hanya diberitahu atau mengetahui mengenainya begitu lambat?

Apa rahsia PAS Terengganu menyembunyikannya (jika benar) dalam konteks personaliti dan pentadbiran ketika ini?


Jika beliau dimaklum, Hadi mungkin tidak membuat kenyataan di status Facebooknya pada 20 Oktober bahawa Terengganu dihalang daripada  mendapat royalti.

Menimbulkan persoalan  jika benar ada pihak di Terengganu yang dilihat cuba ‘menyorokkan pemberian itu’ daripada Hadi. Pertanyaan ialah kenapa?
Mungkin ada sebab tersendiri kenapa penerimaan wang itu cuba dirahsiakan daripada Hadi.

Mungkin benar kenyataan Hadi mengenai Kelantan. Namun kenyataan oleh  Ahli Parlimen Marang pada 20 Oktober yang mendakwa pembayaran royalti kepada Terengganu juga ‘terhalang’, tidak benar dan songsang.

Malah tuduhan HARAPAN seperti ingkar meskipun royalti  dijanjikan dalam Manifesto HARAPAN  sebelum ini, adalah tuduhan berat.

Berikutan itulah makanya kenyataan Hadi itu dilihat sebagai berbohong.

Sedangkan  pemberian royalti dibuat pada 21Ogos sebanyak RM100 juta, pada 8 Oktober pula sebanyak RM200 juta dan terbaru sebanyak RM150 juta.

Ini bermakna ketika Hadi membuat kenyataan pada 20 Oktober itu, kerajaan Terengganu dah sudah menerima RM300 juta. Sekali lagi bagaimana Hadi tidak tahu?

Perkara itulah  disebut oleh Senator Datuk Razali Idris ketika membahaskan Belanjawan 2019 HARAPAN di Dewan Negara,  tengahari Selasa, 11 Disember lalu.

Razali mempersoalkan tindakan Hadi yang mendakwa pemberian itu terbantut.

Sedangkan menurut Razali yang juga Ketua Pimpinan BERSATU Terengganu ketika kenyataan itu dibuat oleh Hadi, pembayaran mula sudah dibuat pada Ogos dan September 2018.


Apa yang ditimbulkan oleh Razali ini penting kerana pertamanya,  Hadi seperti menafikan bagaimana kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), apabila berjanji ia tepati.

Dengan kata lain HARAPAN mulai menunaikan janji manifestonya.

Apakah Hadi mempunyai niat memburuk-burukkan kerajaan HARAPAN dengan mengatakan royalti minyak terhalang?

Kedua ialah,  dengan mengaitkan kononnya Kementerian Kewangan dan menterinya Lim Guan Eng sengaja ‘menyekat royalti berkenaan’, ia bagaikan niat buruk Hadi dengan cuba bermain api ‘perkauman’.

Sangat wajar jika kenyataan Hadi itu disambut oleh pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang bahawa Presiden PAS itu jelas sekali memalukan politik Islam kerana mengatakan DAP mendiskriminasikan pembangunan saksama di Pantai Timur.

Wajarkah pemimpin tertinggi sebuah parti yang mendakwa ia parti Islam membuat tuduhan tidak berasas? Apalagi ia jelas TUDUHAN  PALSU.

Apakah Hadi bersuara bagi menunjukkan beliau seolah-olah berjuang untuk rakyat Terengganu agar royalti disalurkan kepada kerajaan negeri?

Persoalannya, jika kerajaan HARAPAN menunaikan janjinya bermakna Putrajaya juga mengambil berat mengenai nasib dan kepentingan rakyat Terengganu. Ia tidak wajar dipertikai dan diletakkan sebarang syak-wasangka terhadap HARAPAN.

Di sebalik itu, apakah tanpa royalti kerajaan Terengganu tidak mampu mencari hasil lain untuk pembangunan dan kos pentadbiran yang di negeri berkenaan?

Ketiga, tuduhan Hadi juga seperti mencabar kelangsungan amalan federalism antara kerajaan negeri dan Kerajaan Posit. Ia tidak wajar dilakukan oleh Hadi sedangkan pentadbir negeri sekarang tidakpun berlagak dan bersifat angkuh seperti Hadi.

Di sudut hati Hadi, beliau mungkin bimbang wang royalti itu tidak disalurkan terus kepada kerajaan negeri atau  diberhentikan.

Beliau bimbang kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS sekarang akan mengalami nasib yang  sama seperti ketika beliau menjadi Menteri Besar.

Tetapi Hadi perlu telus dan berani menyatakan kenapa royalti dihentikan pada tahun 2000? Juga sebab-sebab bagaimana RM400 juta, iaitu bayaran pertama dibelanjakan oleh pentadbiran Hadi ketika itu?

Dokumen mengenai bagaimana wang RM400 juta ‘didapati tidak diakaun’ akan kekal menjadi sejarah. Pemimpin-pemimpin  seperti Datuk Seri Idris Jusoh, Tan Sri Rais Yatim, Tun Abdullah Ahmad Badwi  dan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri amat tahu mengenai episode kehilangan wang berkenaan.

Ia wang rakyat bukan wang kerajaan PAS Terengganu atau wang milik Hadi.

Razali mempunyai hak sebagai Senator HARAPAN untuk memperbetulkan keadaan, kesan daripada kenyataan Hadi dan  dilakukan secara santun di Dewan Negara.

Razali  cuba memberitahu rakyat melalui ucapannya di Dewan Negara bahawa kerajaan HARAPAN melaksanakan janji untuk menyerahkan royalti.

Namun persoalannya, untuk apa wang itu dibelanjakan? Apakah cara berbelanja seperti ketika era Hadi menjadi Menteri Besar akan berulang?

Mungkin kekecohan dan ‘pertelingkahan’ yang dikatakan berlaku di kalangan kepimpinan PAS Terengganu baru-baru ini ada kaitan dengan isu wang royalti ini.

Hanya mereka yang boleh menjelaskannya. Ini kerana kekecohan itu dikatakan melarat sehingga ada suara mahu menggantikan Menteri Besar sekarang dengan tokoh lain.

Hadi atau PAS Terengganu boleh menafikannya. Namun dahan-dahan pokok yang bergoyang dan patah kerana ribut kencang dalam PAS sukar untuk  tumbuh kembali.

Amat nyata kenyataan Razali di Dewan Negara itu  mampu menjelas dan menjernihkan kerajaan HARAPAN Pusat daripada tuduhan Hadi bahawa ia menyekat pemberian royalti.

Sehingga kini royalti kepada kerajaan PAS Terengganu sudahpun berjumlah RM450 juta yang dibayar sebanyak tiga kali. Pada Ogos, Oktober (RM200 juta) dan baru-baru ini sebanyak RM150 juta.

Amat nyata, kerajaan HARAPAN tidak bermain politik dan tidak ‘menganak-tirikan’ kerajaan dan rakyat Terengganu.

Namun semuanya itu bergantung di atas kebijaksanaan pentadbiran negeri menguruskannya.

Bak kata Razali dengan amaran, jika disalah urus atau wang itu dibelanjakan demi ‘modal politik PAS’, bukan demi kebajikan dan kesejahteraan rakyat, Putrajaya wajar menilai semula pemberian itu.

Malang sekali, Senator Datuk Husin Awang yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu dalam usahanya cuba pertahankan Hadi dalam ucapan perbahasannya di Dewan negara, petang Khamis 13 Disember, sangat  mengelirukan kononnya apa yang Hadi maksudkan dalam kenyataan sebagai ‘terhalang’ itu bermaksud ;terhalang daripada mendapat pembayaran penuh’.

Di status facebook Hadi hanya menyebut perkataan ‘TERHALANG’.

Beliau mempersoalkan kenyataan Razali yang dianggap bersifat songsang sambil melahirkan rasa kecewanya  kerana orang yang dituduh oleh Razali  iaitu Hadi tidak berada di Dewan Negara untuk menjawab tuduhan berkenaan.

Mengejutkan daripada kenyataan Husin ialah seolah-olah Hadi hanya tahu mengenai pemberian royalti itu hanya sebelum persidangan DUN Terengganu.

Jadi benarlah pendapat bahawa Hadi menang tidak diberitahu mengenai pemberian royalti itu. Sekali lagi, persoalannya kenapa?

Walau apa juga yang berlaku di kalangan kepimpinan PAS Terengganu atau hubungan antara pentadbiran negeri dan Hadi, yang nyata, bayaran yang dijanjikan sedang ditunaikan oleh HARAPAN.

Ia dibuat  di atas perjanjian bersama sebelum ini selain semangat federalisme yang ditunjukkan oleh kerajaan HARAPAN.

Jadi tidak perlu lagi ada keresahan atau kebimbangan pemberian royalti TERHALANG.

Untuk waktu sekarang, kerajaan PAS Terengganu perlu bersabar tunggu untuk bayaran seterusnya.

Itupun JIKA ADA!

8 comments:

  1. Apakah Anda seorang pebisnis / wanita atau pegawai pemerintah dan Anda ingin mandiri secara finansial dan menumbuhkan bisnis Anda ini adalah kesempatan Anda, kami menyediakan semua jenis pinjaman baik jangka panjang maupun jangka pendek, proses kami sangat sederhana dan mudah semua orang dapat mengajukan permohonan , Anda tidak harus terus menjadi tanggung jawab keuangan kepada siapa pun, hari ini Anda dapat memutuskan untuk memiliki kebebasan finansial Anda sendiri dan kehidupan yang lebih baik untuk diri dan keluarga Anda, kami sangat bersedia memberi Anda pinjaman pilihan Anda, berapapun jumlah yang Anda butuhkan, kami akan menyediakannya untuk Anda. Jangan hanya duduk di sana menyaksikan orang lain membuat kemajuan finansial, jika Anda ingin pinjaman ditambahkan ke modal Anda atau memulai bisnis Anda sendiri, ini adalah kesempatan Anda untuk menghubungi kami hari ini



    Perusahaan: CREDIT FINANCIAL GROUP
    E-mail: (creditfinancialgroup01@gmail.com)
    Whatsapp : +447480724786
    BBM INVITES: {DDA46523}

    ReplyDelete
  2. Saya Widya Okta, saya ingin bersaksi tentang pekerjaan baik Tuhan dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata itu, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka mencari pinjaman di antara Anda? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman palsu di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu.

    Saya telah menjadi korban penipuan pinjaman 6-kredit, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Saya hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari hutang saya sendiri, sebelum saya dibebaskan dari penjara dan seorang teman saya yang saya jelaskan situasinya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman yang dapat diandalkan yaitu SANDRAOVIALOANFIRM.

    Saya mendapatkan pinjaman saya sebesar Rp900.000.000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya lamar, Jadi saya memutuskan untuk membagikan karya baik Tuhan melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman, Anda sebaiknya menghubungi SANDRAOVIALOANFIRM.

    Email: sandraovialoanfirm@gmail.com
    Nomor kontak dewan direksi: +12512278012
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman.

    ReplyDelete
  3. Nama saya Siti Maria, dari Indonesia.
    Saya menghubungi Ibu RIKA ANDERSON PINJAMAN DAN INVESTASI BITCOIN untuk pinjaman bisnis tanpa jaminan $ 10.000. Kemudian saya diberi tahu tentang langkah-langkah untuk membayar jumlah pinjaman yang saya minta.

    Setelah mengambil risiko lagi karena saya begitu putus asa untuk mendirikan bisnis, saya sangat terkejut, jumlah pinjaman yang disetujui dan dikreditkan ke rekening bank saya dalam waktu 7 jam bank tanpa tekanan untuk mendapatkan pinjaman saya.

    Saya terkejut karena saya adalah korban penipuan pertama! Jika Anda tertarik untuk mendapatkan jumlah pinjaman tanpa jaminan & Anda berada di negara mana pun, saya akan menyarankan Anda untuk menghubungi RIKA ANDERSON LOAN AND BITCOIN INVESTMENT COMPANY
    melalui Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    untuk pertanyaan dan penjelasan
    Whatsapp +1(323)689-3663
    Siti: mariasity62@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Hari yang baik untuk semua warga negara Indonesia, nama saya Nurul Yudianto, tolong, saya ingin berbagi kesaksian hidup saya yang sebenarnya di sini di platform ini sehingga semua warga negara Indonesia berhati-hati dengan pemberi pinjaman pinjaman di internet

    Setelah beberapa waktu berusaha mendapatkan pinjaman dari lembaga keuangan, dan terus ditolak, saya memutuskan untuk mengajukan pinjaman secara online tetapi saya curang dan kehilangan Rp18,7 juta, kepada seorang wanita di saudi arabia dan Nigeria.

    Saya menjadi sangat putus asa dalam mendapatkan pinjaman, jadi saya berdiskusi dengan teman saya Nyonya Rika Nadia (rikanadia6@gmail.com) yang kemudian memperkenalkan saya kepada Lady Esther, manajer Cabang dari Access Loan Firm, sehingga teman saya meminta saya untuk mendaftar dari LADY ESTHER, jadi saya Menjerit dituangkan dan dihubungi LADY ESTHER. melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya mengajukan pinjaman sebesar Rp250 juta dengan suku bunga 2%, sehingga pinjaman disetujui dengan mudah tanpa tekanan dan semua persiapan dilakukan dengan transfer kredit, karena tidak memerlukan jaminan dan jaminan untuk pengalihan pinjaman, saya diberitahu untuk mendapatkan sertifikat perjanjian lisensi untuk mentransfer kredit saya dan dalam waktu kurang dari satu setengah jam uang pinjaman telah dimasukkan ke dalam rekening bank saya.

    Saya pikir itu adalah lelucon sampai saya menerima panggilan dari bank saya bahwa akun saya telah dikreditkan dengan jumlah Rp250 juta. Saya sangat senang bahwa akhirnya Tuhan telah menjawab doa-doa saya dengan buku pinjaman dengan pinjaman asli saya, yang telah memberi saya keinginan hati saya.

    Semoga Tuhan memberkati LADY ESTHER untuk mewujudkan kehidupan yang adil bagi saya, jadi saya menyarankan siapa pun yang tertarik untuk mendapatkan pinjaman untuk menghubungi Mrs. LADY ESTHER melalui email: (estherpatrick83@gmail.com) atas pinjaman Anda

    Akhirnya saya ingin berterima kasih kepada Anda semua karena meluangkan waktu untuk membaca kesaksian hidup saya yang sebenarnya tentang kesuksesan saya dan saya berdoa kepada Tuhan untuk melakukan kehendak-Nya dalam hidup Anda. Anda dapat menghubungi saya untuk informasi lebih lanjut melalui email saya: (nurulyudianto2@gmail.com) Salam

    ReplyDelete
  5. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  6. Halo semuanya, Nama saya Siska wibowo saya tinggal di Surabaya di Indonesia, saya seorang mahasiswa, saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengingatkan semua pencari pinjaman untuk sangat berhati-hati karena ada banyak perusahaan pinjaman penipuan dan kejahatan di sini di internet , Sampai saya melihat posting Bapak Suryanto tentang Nyonya Esther Patrick dan saya menghubunginya melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Beberapa bulan yang lalu, saya putus asa untuk membantu biaya sekolah dan proyek saya tetapi tidak ada yang membantu dan ayah saya hanya dapat memperbaiki beberapa hal yang bahkan tidak cukup, jadi saya mencari pinjaman online tetapi scammed.

    Saya hampir tidak menyerah sampai saya mencari saran dari teman saya Pak Suryanto memanggil saya pemberi pinjaman yang sangat andal yang meminjamkan dengan pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp200.000.000 dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan dengan tingkat bunga rendah 2 %. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa nomor saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, segera saya menghubungi ibu melalui (estherpatrick83@gmail.com)

    Dan juga saya diberi pilihan apakah saya ingin cek kertas dikirim kepada saya melalui jasa kurir, tetapi saya mengatakan kepada mereka untuk mentransfer uang ke rekening bank saya, karena saya berjanji bahwa saya akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman mudah tanpa stres atau penundaan.

    Yakin dan yakin bahwa ini asli karena saya memiliki semua bukti pemrosesan pinjaman ini termasuk kartu ID, dokumen perjanjian pinjaman, dan semua dokumen. Saya sangat mempercayai Madam ESTHER PATRICK dengan penghargaan dan kepercayaan perusahaan yang sepenuh hati karena dia benar-benar telah membantu hidup saya membayar proyek saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman, silakan hubungi Madam melalui email: (estherpatrick83@gmail.com)

    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (siskawibowo71@gmail.com) jika Anda merasa kesulitan atau menginginkan prosedur untuk mendapatkan pinjaman

    Sekarang, yang saya lakukan adalah mencoba untuk memenuhi pembayaran pinjaman bulanan yang saya kirim langsung ke rekening bulanan Nyonya seperti yang diarahkan. Tuhan akan memberkati Nyonya ESTHER PATRICK untuk Segalanya. Saya bersyukur

    ReplyDelete
  7. Halo semuanya! Bantu saya berterima kasih kepada Bunda Esther

    Saya Widodo saya tinggal di Medan di Indonesia, saya telah mencari pinjaman selama beberapa tahun. Saya 6 kali menjadi korban penipuan dengan pemberi pinjaman palsu yang telah menghancurkan hidup saya, saya memang mencoba bunuh diri karena mereka. Karena saya punya hutang dan tagihan yang harus dibayar. Saya pikir ini sudah berakhir untuk saya, saya tidak lagi memiliki perasaan hidup. Saya hampir menyerah, tidak sampai saya mencari saran dari teman SISKA WIBOWO (siskawibowo71@gmail.com) yang kemudian mengarahkan saya ke pemberi pinjaman yang sangat andal, Ny. ESTHER PATRICK yang meminjamkan pinjaman tanpa jaminan sebesar 150 juta Rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau tekanan pada tingkat bunga lebih rendah dari 2%. (estherpatrick83@gmail.com)

    Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya terapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji akan membagikan kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres . silakan hubungi ibu sekarang estherpatrick83@gmail.com

    Dan saya tahu sebagian besar dari Anda juga telah menjadi korban penipuan, Anda tidak perlu repot lagi karena saya harus menyampaikan kabar baik dan satu-satunya pemberi pinjaman yang dapat Anda percayai, Jadi saya tidak dapat menyimpan ini untuk diri saya sendiri sehingga saya harus mulai dengan membagikan kesaksian tentang mengubah hidup ini bahwa Anda dapat menghubungi saya melalui email (widodocepi@gmail.com) Ny. Esther Patrick Saya selamanya Bersyukur atas Segala yang telah Anda lakukan untuk saya.

    ReplyDelete
  8. saya ingin berbagi dengan siapa pun di sini yang mencari pinjaman untuk bisnis atau pinjaman pribadi untuk menghubungi mr pedro di pedroloanss@gmail.com karena mr pedro dan perusahaan pinjamannya adalah semua yang saya percaya ketika datang ke solusi situasi keuangan jadi saya merekomendasikan ada yang mencari bantuan keuangan untuk menghubungi mr pedro dengan pinjaman 2 tingkat pengembalian tahunan, sekarang? Anda mengerti mengapa saya akan memilih pedro dengan perusahaan pinjamannya 100 keuangan asli.

    ReplyDelete