Tuesday, July 21, 2009

KERAJAAN NEGERI BELA NASIB 119 KAKITANGAN KONTRAK JPM

Kerajaan Negeri sedang berusaha merayu Kementerian Pelajaran supaya mengambil semula 119 kakitangan kontraknya yang pernah berkhidmat dengan Jabatan Pelajaran negeri ini.

Kepimpinan negeri, khususnya Menteri Besar, Datuk Ahmad Said mengambil berat nasib mereka yang diberhentikan dan mengarahkan Exco terbabit dengan pendidikan mengatasi masalah itu dengan segera.

Difahamkan seramai 119 kakitangan kontrak jabatan itu diberhentikan mulai 1 Julai lalu.
13 Jun lalu, kira-kira 70 kakitangan kontrak Jabatan Pelajaran yang bekerja sebagai buruh dalam pelbagai jabatan di Terengganu, berkumpul di Dewan Belia dan Sukan Jalan Pasir Panjang bagi melahirkan kekecewaan mereka kerana akan diberhentikan kerja mulai 1 Julai lalu.

Mereka adalah sebahagian daripada 119 kakitangan kontrak yang terbabit dalam langkah pemberhentian kerja itu.

Ada kalangan mereka yang bekerja sudah lebih 20 tahun.

Kerajaan Negeri melalui Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains dan Teknologi dan Sumber Manusia Negeri, Ahmad Razif Abdul Rahman difahamkan sudah menulis surat kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhiyiddin Yassin menegai rayuan itu.

Malah Mohd Rzif dikatakan turut menyuarakan perkara ini kepada Kementerian Pelajaran dalam pertemuan dengan pegawai tinggi Kementerian Pelajaran di Putrajaya baru-baru ini.

“Kita berusaha membantu mereka kerana ada yang sudah berkhidmat lebih 20 tahun,” katanya.
Mohd Razif berharap akan mendapat jawapan positif daripada Kementerian Pelajaran, khususnya Muhyiddin sendiri.

No comments:

Post a Comment