Saturday, July 25, 2009

Perkaya sasar 200 anak yatim peroleh ijazah

Yang Dipertua Pertubuhan Kebajikan Anak Yatim Terengganu (Perkaya), Dato’ Dr Tengku Mahmud Mansor, berkata pihaknya mengakui masih terdapat segelintir anak yatim di negeri ini masih ketinggalan dalam pelajaran selain kurang berjaya menempatkan diri di universiti tempatan.

“Faktor itu berlaku mungkin disebabkan kurangnya sokongan moral, insan diharapkan iaitu ibu atau bapa berkahwin lain, dihimpit kemiskinan dan ganguan emosi.

“Bagi mengurangkan tekanan itu, pihaknya mengadakan pelbagai aktiviti, termasuk kelas tambahan, sukaneka, lawatan sambil belajar, bantuan pakaian sekolah, program anak angkat, motivasi dan kem jati diri,” katanya

Menurutnya, Perkaya mensasarkan 200 anak yatim di negeri ini memperoleh diploma dan ijazah dalam tempoh lima tahun akan datang.

“Pada masa ini, pihaknya sedang memberi tumpuan kepada aktiviti yang mampu merangsang minda bagi memastikan matlamat itu tercapai.

"Antara pendekatan diambil adalah melalui lawatan sambil belajar ke beberapa universiti terkenal di seluruh negara,” katanya.

Katanya, langkah itu mampu memberi pendedahan kepada mereka untuk mengetahui cara hidup sebenar di kampus

“Selain pihaknya sentiasa memantau bagi mengenal pasti golongan itu berpotensi mencapai kecemerlangan dalam setiap mata pelajaran dan peperiksaan utama..

“Bagi mereka yang cemerlang, ia tidak menjadi masalah untuk melanjutkan ke mana-mana IPTA kerana Perkaya sentiasa membantu daripada pelbagai aspek sama ada kewangan dan moral.

"Kita tidak ada halangan untuk memasukkan anak-anak yatim ke IPTA asalkan mereka berminat dan memenuhi syarat yang ditetapkan," katanya.

No comments:

Post a Comment