Saturday, July 25, 2009

ROSOL – APABILA POKOK SUDAH CONDONG

Bekas Exco Kerajaan Negeri Terengganu, Datuk Rosol Wahid mencadangkan Barisan Nasional (BN) perlu menukar taktik dan teknik untuk berhadapan dengan PAS dan Pakatan Rakyat.

Menurutnya, taburan janji dan projek segera nampaknya tidak mampu untuk menarik pengundi. Ini terbukti dalam enam pilihanraya kecil yang telah BN lalui, ia kalah 5-0”.

Katanya, imej BN perlu dipulihkan. Orang putih sebut 'Rebranding'...Kalau brand kita telah dipandang enteng, maka apa sahaja yang kita lakukan tidak akan berkesan malah dipandang negatif.”

Tambahnya, pembangkang dengan senang sahaja memanipulasikan apa sahaja yang BN buat.

“Rebranding ini perlu dilaksanakan segera dan secara komprehensif bukan sejadar 'adhoc' sahaja. Bermakna bermula dari kepimpinan atasan hingga ke akar umbi. Itupun kalau ada niat untuk mengukuhkan parti,” katanya.

Beliau menyatakan perkara ini dalam blognya melalui posting 21 Julai lalu.

“Oleh kerana brand kita tidak popular lagi, segala apa yang terjadi, kita disalahkan.

“Kematian Beng Hock baru-baru ini juga kerajaan disalahkan. Kematian seorang India di dalam lokap...kerajaan juga dicemuh, kenaikan tambang pengangkutan awam, bertambahnya penagih dadah, kerajaan dikeji...pada hal di negeri pembangkang pun apa kurangnya,” katanya.

Tambahnya, apa-apa sahaja yang negatif, kerajaan juga jadi mangsa...Pengumuman PM seperti penurunan Tol, pakej rangsangan ekonomi dll seolah-olah tidak memberi kesan apa-apa kepada rakyat.

“Malah ia dipandang sepi begitu saja...kata orang Terengganu..'dok jadi kudis gatal pun'...Malangnya nasib kerajaan BN kita,” tegasnya.

Rosol mengemukakan pandangan untuk sama-sama difikrikan apabila mengatakan “Betullah kata seorang tua; "kalu pokok sudah condong, bukan sahaja kambing mampu panjat, malah kura-kura juga akan cuba merangkak naik".

No comments:

Post a Comment