Wednesday, July 8, 2009

PRIHATIN - Ibu gadai tanah ubat anak sakit

Hubungi Mohamed Ismail melalui talian 09-5511364 atau 019-9005350 untuk membantunya.

Mohamed Ismail, bekas buruh pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) di Kuantan berkata, pencennya RM400 sebulan tidak cukup untuk membiayai perubatannya.

Ibu warga emas hidap sakit jantung, Halijah Enjong, 73, terpaksa menggadai tanah pusaka untuk mengubat penyakit misteri anaknya, Mohamed Ismail Awang, 54, yang dihadapi sejak 14 tahun.

Dengan pencen anaknya RM400 sebulan tidak cukup untuk membiayai perubatan anaknya itu.
Beliau yang disahkan menghidap luka dalam perut atau Phychosomatic Abdominal Pain oleh pakar perubatan Hospital Tengku Ampuan Afzan (HTAA) pada 3 Mac 1998 dan mengalami gangguan jiwa (Somatisation Disorder) terpaksa bergantung kepada ubat-ubatan sepenuhnya.

"Sebenarnya saya malu untuk meminta bantuan orang ramai tetapi saya sudah tiada tempat lain untuk mengadu," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Cherok Paloh, dekat sini, kelmarin.

Kehidupan semakin tersepit apabila isterinya, Fatimah Samad, 51, yang bekerja sebagai tukang sapu di sebuah sekolah menengah di Kuantan menghidap kencing manis sejak lapan tahun lalu.

Anak sulungnya, Norafizah, 23, yang menghadapi masalah pertuturan dan cacat di kaki kanan kini terpaksa mengambil alih tugas mengurus rumah tangga.

"Selama 14 tahun saya menanggung penderitaan dan sudah berpuluh kali mendapatkan rawatan di hospital tetapi penyakit ini tidak juga sembuh.

"Sehingga pada satu peringkat doktor meminta saya mendapatkan rawatan tradisional untuk mengubati penyakit ini," katanya.

Beliau mohon jasa baik orang ramai dan pihak swasta yang sudi membantu mengurangkan beban kewangan dialami untuk mengubatinya.

No comments:

Post a Comment