Tuesday, August 11, 2009

TADC diarah stabilkan harga duku, langsat dan durian

Kerajaan negeri mahu anak syarikatnya, Terengganu Agrotech Development Corporation Sdn Bhd (TADC) mengambil tindakan segera menstabilkan harga duku, langsat dan durian bagi mengelak lambakan hasil tani itu di pasaran.

Sebelum ini, Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (Fama) negeri membeli terus buah-buahan tempatan hasil tanaman penduduk setempat, tetapi harga ditawarkan agensi kerajaan itu terlalu rendah dan menimbulkan rungutan di kalangan pekebun berikutan kadar keuntungan kurang menggalakkan.

Pengerusi Jawatankuasa Pertanian dan Asas Tani negeri, Rozi Mamat, berkata lambakan buah-buahan terutamanya duku dan durian di pasaran tidak dapat dielakkan berikutan pengeluaran buah bermusim itu serentak dengan negeri lain terutamanya Johor yang mencatatkan jumlah pengeluaran tinggi.

"Kebanyakan pekebun yang menemui saya sering merungut kerana Fama hanya menawarkan harga serendah RM1 bagi setiap kilogram duku, sedangkan harga jualan di pasaran adalah antara RM3.50 dan RM5 sekilogram.

"Sebelum ini, pekebun buah-buahan tempatan memperoleh pendapatan lumayan hasil jualan duku Terengganu, tetapi harga buah berkenaan jatuh mendadak berikutan pekebun di Johor juga mengeluarkan duku baka Terengganu.

"Bagi menyelesaikan masalah lambakan duku dan durian, kita sudah mengarahkan TADC mencari kaedah sesuai, termasuk membeli buah-buahan itu secara terus daripada pekebun sebagai alternatif, sekali gus menyelesaikan masalah pendapatan di kalangan pekebun kita," katanya selepas merasmikan Program Gotong Royong 1Malaysia di Kampung Kuala Menjing, di kelmarin.

Seramai 5,000 penduduk setempat dari lapan kampung dalam mukim Tersat, Kuala Telemong, termasuk 410 pelajar institut pengajian tinggi awam (IPTA) seluruh negara yang sedang mengikuti Perkhemahan Kelab Rukun Negara Peringkat Kebangsaan menyertai pelbagai aktiviti termasuk membaiki rumah penduduk kampung.

No comments:

Post a Comment