Thursday, September 3, 2009

120 unit lagi rumah pangsa untuk penduduk Pulau Duyung

Kerajaan Terengganu bersetuju membina 120 unit lagi rumah pangsa mampu milik berharga RM6 juta di Pulau Duyung awal tahun depan.

Penduduk hanya membayar kira-kira RM186 sebulan walaupun harga kos sebenar adalah kira-kira RM70,000 seunit.

Ahli Parlimen Kuala Nerus, Datuk Mohd. Nasir Ibrahim Fikri berkata, projek yang dibina bersebelahan dengan projek perumahan fasa pertama itu akan dilaksanakan oleh Perbadanan Memajukan Iktisad Negeri Terengganu (PMINT).

Beliau berkata, selain mengekalkan kos sekitar RM40,000, projek kedua ini terbuka kepada penduduk kawasan lain dan tidak semestinya untuk penduduk Pulau Dayang yang berpendapatan rendah.

''Mungkin 50 peratus akan diberikan kepada penduduk Pulau Duyung dan 50 peratus lagi kepada penduduk di kawasan lain dengan memberi keutamaan kepada golongan berpendapatan rendah,'' katanya.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Penyerahan Kunci Pangsapuri Mampu Milik Pulau Duyung kepada 23 penduduk di Pusat Khidmat Masyarakat Ahli Parlimen Kuala Nerus petang kelmarin.

Mereka merupakan kumpulan terakhir yang berjaya memperolehi rumah pangsa daripada 120 unit yang dibina oleh kerajaan negeri.

Katanya, sebelum ini sebahagian besar penduduk di Pulau Duyung tidak mempunyai rumah sendiri dan sebahagian besar mereka menumpang rumah keluarga.

''Dengan adanya pangsapuri tiga tingkat mengandungi tiga bilik tidur serta dua bilik air ini, penduduk akan memiliki kediaman sendiri yang lebih selesa,'' ujar beliau.

1 comment:

  1. nak tnye..ade tau tak mne-mne rumah yg boleh disewa dekat area pulau duyong dan kalau boleh dekat dgn ri-yaz hotel??urgent sangt dah..

    ReplyDelete