Wednesday, September 2, 2009

Alahai Rosol… siapa yang lebih mampu dari Hishammuddin?

Oleh Malek Saiful Muda (www.citra-bangsa.blogspot.com)

BEKAS Setiausaha Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu, Datuk Rosol Wahid sudah mendedahkan siapa dirinya yang sebenar.

Satu ketika dia tidak bersetuju Menteri Besar Datuk Ahmad Said kekal sebagai Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Terengganu.

Dia juga tidak mahu Datuk Ahmad Said terus menjadi Menteri Besar.

Kini, dia tidak seronok dengan Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, dengan alasan, Hishammuddin tidak akan faham politik Terengganu.

Maknanya, Rosol yang merupakan jurucakap Geng 10 yang berketuakan Datuk Seri Idris Jusoh mahu memberitahu Perdana Menteri, lantik dirinya menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri, jika tidak mahu melantik Idris. Itu tafsiran mudah seorang tukang sapu sampah di MPKT.

Ada juga yang mentafsirkan bahawa Idris merasakan Najib tidak layak menjadi Perdana Menteri kerana Najib juga tidak memahami politik Terengganu dan itulah sebabnya Najib melantik Hishammuddin yang dikatakan tidak tahu politik Terengganu menjadi Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri.

Pengalaman Hishammuddin sebagai Ketua Pergerakan Pemuda Umno sejak 1998 hingga 2009, sebagai tidak layak untuk menerajui Umno Negeri Terengganu.

Inilah akibatnya apabila Najib, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Mohd Yassin dan Hishammuddin terlalu memberi muka kepada bekas Exco Islam Hadhari Terengganu ini.

Perangai Rosol ini juga adalah gambaran perangai setiap ADUN dalam Geng 10, barangkali.
Mungkin juga dalam fikirannya, selain Idris yang layak menjadi pemimpin Umno Terengganu, jawatan itu kenalah diserahkan kepada dia. Tapi, dia sudah menafikan dakwaan mengatakan dia kepingin mahu menjadi Menteri Besar Terengganu.

Orang lain, khususnya Perdana Menteri, Datuk Seri Najib, TPM, Tan Sri Muhyiddin Muhyiddin atau Naib Presiden Umno, Datuk Seri Hishammuddin tidak layak. Begitu juga dengan perlantikan jawatan-jawatan penting dalam Perhubungan Umno Negeri, kalau tidak melantik mereka dari kalangan Geng 10, bermakna ‘pemimpin tersebut’ berat sebelah dan tidak memahami politik Terengganu.

Rosol tidak patut mengatakan orang Johor taksub kepada Umno dan itu antara sebabnya orang Johor (Hishammuddin) tidak layak dilantik untuk mengemudikan Umno Terengganu. Rosol tidak cerdik sebenarnya. ‘Standard’ pemikiran Rosol sebenarnya, hanya boleh mengetuai Geng 10, untuk memboikot persidangan DUN Terengganu, lebih dari itu, dia tidak layak.

Jika ada penulis mengatakan Geng 10 cetek pemikiran, Rosol dan Geng 10 kena terima sebab segala cakap-cakap mereka, menunjukkan ‘kelas mana’ mereka berada.

Orang Johor bukan taksub tetapi mereka faham bahawa Umno besar jasanya kepada bangsa Melayu, agama Islam dan negara Malaysia yang tercinta.

Orang Johor juga yakin kerana Umno, Rosol boleh menjadi Exco dan kini kekal sebagai ADUN Ajil walaupun dia kalah sebagai Timbalan Ketua Umno Bahagian Hulu Terengganu.

Mungkin juga orang Johor tidak tahu, mula-mula Rosol aktif berkecimpung dalam Umno di Hulu Terengganu, Datuk Tengku Putera Tengku Awang menghadiahkan dia sebuah pajero.
Cuma, apabila Rosol merasakan dia sudah cukup hebat dan boleh mengoncang pintu istana, dia ‘lupa rumput di bumi ketika merenung bintang di langit.’

1 comment:

  1. usaha mb terengganu harus dipuji sebb menaikan nama bn. memang harapan besar tuk bn meng besar

    ReplyDelete