Friday, October 2, 2009

RM17.5 juta hadiah pelajar cemerlang

Kerajaan Negeri melalui Yayasan Terengganu (YT) akan membelanjakan sebanyak RM17.5 juta sebagai ‘ha-diah’ atau penghargaan kepada kira-kira 23,000 pelajar di negeri ini yang mencatatkan kecemerla-ngan dalam peperiksaan pada tahun ini.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, pembe-rian hadiah yang bersifat penghargaan itu diberikan bertujuan menambahkan motivasi dalam kalangan pelajar untuk meneruskan kecemerlangan dalam pendidikan.

“Penyampaian hadiah kecemerlangan yang kita adakan sejak 30 tahun lalu ini seiring dengan hasrat Kerajaan Negeri untuk muncul sebagai negeri anjung ilmu selain perang-sang kepada pelajar lain.

“Tradisi ini yang telah diperkenalkan sejak sekian lama akan diteruskan mes-kipun sebelum ini dunia berhadapan dengan krisis ekonomi. Namun, ia telah menjadi hasrat kita meletakkan pendidikan sebagai agenda utama,” katanya.

Beliau berkata demikian pada Majlis Penyampaian Hadiah Kecemerlangan Pelajar Yayasan Terengganu bagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Teluk Pasu, Manir dan Bukit Tunggal serta Majlis Jamuan Hari Raya Aidilfitri DUN Teluk Pasu di Sekolah Mene-ngah Kebangsaan (SMK) Manir.

Menurut Ahmad, seramai 150 graduan di negeri ini yang mendapat ijazah sarjana kelas pertama turut mendapat ‘manfaat’ apabila pinjaman dibuat ditukar kepada tajaan biasiswa.

“Pembiayaan pelajaran yang diterima ini diharap mampu membakar semangat pelajar untuk terus belajar bersungguh-sungguh, selain mempertingkatkan prestasi masing-masing nanti,” katanya.

Pada majlis berkenaan seramai 380 pelajar cemerlang Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR), Penilaian Menengah Rendah (PMR), Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) serta Sijil Tinggi Agama Malaysia (STAM) bagi ketiga-tiga DUN tersebut menerima wang tunai dan sijil penghargaan.

No comments:

Post a Comment