Thursday, November 12, 2009

Beranda Tingkat 8 ITC runtuh?

Khabarnya beranda di Tingkat 8 bangunan Pusat Latihan Antarabangsa (ITC) yang dibina mengikut konsep Harvard Business School di Teluk Kalong, Kemaman runtuh semalam.


Belum diketahui punca dan kerugian akibat keruntuhan itu. Kerajaan negeri dijangka membuat pengumuman hari ini atau esok.

Banyak pihak sudah menyatakan kebimbangan mengenai beberapa bahgian pembinaan ITC berkenaan.
Malah,pada Jun lalu, Menteri Besar, Datuk Ahmad Said meninjau sendiri kompleks berkenaan selepas berlakunya keruntuhan bumbung Stadium Sultan Mizan, kebocoran Pusat Akuatik, penutupan sementara Stadium Tertutup Gong Badak dan beberapa kes lain.

ITC yang mempunyai 216 bilik lengkap dengan kemudahan ICT bertaraf dunia ini telah dibina pada Mei 2005 dan dijangka siap pada Februari 2008 namun sehingga Jun lalu ia masih belum dapat digunakan lagi kerana beberapa masalah yang timbul dan memerlukan pemantauan rapi.

Pada Jun lalu, ITC dikatakan memerlukan sedikit masa lagi sebelum dapat digunakan kerana terdapat beberapa kerosakan yang perlu diperbaiki segera.

Ketika membuat tinjauan ke ITC 16 Jun itu, Ahmad Said berkata kolej ini perlu diteliti semula kerana terdapat kecacatan yang jelas terutama pada kayu penyokong bumbung serta beberapa bahagian lain.

“Setelah diteliti terdapat 200 hingga 300 item yang perlu diperbaiki semula atau ditukar kerana tidak mengikut piawaian yang ditetapkan,” katanya.

“Saya dimaklumkan Jabatan Kerja Raya (JKR) telah mengenal pasti dan memantau projek ini dari masa ke semasa dan berharap ianya dapat diselesaikan tidak lama lagi,” katanya.


Ahmad Said ketika meneliti kecacatan bumbung ITC, Jun lalu.

Satu pasukan penyiasat dikatakan sudah ke ITC bagi melihat sendiri kesan keruntuhaan itu.

No comments:

Post a Comment