Saturday, November 7, 2009

Galak pelajar sertai industri pelancongan

Pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) disaran menyertai Institut Latihan Pelancongan (ILP) bagi membantu meningkatkan kualiti produk pelancongan negara.

Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Pelancongan, Datuk Ab. Ghaffar A. Tambi berkata, langkah itu membolehkan pelajar didedahkan dengan pelbagai bentuk kemahiran di sektor pelancongan secara profesional.

Katanya, ia sekali gus membuka peluang kepada mereka untuk bekerja dalam bidang tersebut yang sentiasa mendapat permintaan di pasaran.

“Peluang menyertai ILP merupakan salah satu cabang melahirkan lebih ramai mereka yang berkemahiran terutama sebagai pemandu pelancong yang memerlukan kemahiran berkomunikasi tinggi dalam pelbagai bahasa.

“Justeru melalui tawaran kursus-kursus di 57 buah ILP di seluruh negara bakal mendedahkan mereka dengan pelbagai kemahiran berkaitan pelancongan,” katanya pada sidang akhbar mengenai Karnival Pelancongan Pelajar 2009 (Karnival 3P) di Hotel Primula kelmarin.

Karnival 3P anjuran Kementerian Pelancongan akan diadakan selama lima hari bermula 17 November ini di Kuala Terengganu dan disertai seramai 320 pelajar dari seluruh negara.

Penganjuran kali keempat itu bakal menyediakan pelbagai program antaranya pertandingan kuiz, explore race, pertandingan tarian cuti-cuti Satu Malaysia, ceramah motivasi dan lawatan produk pelancongan.

Mengulas lanjut, Ab. Ghaffar berkata, penganjuran tersebut diadakan bagi mendedahkan kepentingan industri pelancongan kepada generasi muda untuk turut serta.

Ujarnya, program itu juga akan menggalakkan pelajar-pelajar sekolah menyertai Kelab 3P yang membolehkan mereka mengikuti program-program yang diadakan di seluruh negara setiap tahun.

No comments:

Post a Comment