Thursday, December 31, 2009

20 Pekerja Syarikat Percetakan Yayasan Islam Terengganu Terima Durian Runtuh

Seramai 20 pekerja Syarikat Percetakan Yayasan Islam Terengganu Rabu menerima durian runtuh setelah kerajaan Terengganu bersetuju membayar wang saguhati (ex-gratia) berjumlah keseluruhannya sebanyak RM234,409.50.

Menteri Besar Terengganu Datuk Ahmad Said berkata, pekerja berkenaan menerima bayaran antara RM6,502 dan RM21,626.25 setiap seorang.

"Bayaran itu diberi berikutan penswastaan syarikat berkenaan pada tahun 1983 di mana semua pekerja terlibat diberi pilihan sama ada terus bekerja dengan syarikat yang diswastakan itu atau berhenti kerja jika tidak bersetuju tetapi langsung tidak diberi sebarang ganjaran," katanya pada majlis penyampaian saguhati kepada 20 kakitangan syarikat percetakan berkenaan di sini, hari ini.

Beliau berkata kerajaan negeri melalui Lembaga Yayasan Islam Terengganu telah bersetuju meluluskan bayaran itu sebagai saguhati kepada kakitangan berkenaan.

Sementara itu, seorang kakitangan syarikat percetakan itu, Ramly Deraman, 40-an, ketika ditemui menganggap pembayaran itu sebagai durian runtuh yang sekian lama ditunggu-tunggu.

"Pada mulanya kami berjuang untuk mendapatkan bayaran pencen, tetapi syarikat telah bersetuju memberi bayaran saguhati, apa pun ia satu rahmat buat kami," katanya yang bertugas sebagai Penolong Pengurus Pemasaran syarikat berkenaan.


Beliau yang memperolehi bayaran saguhati sebanyak RM14,000 berkata, pekerja terlibat menuntut bayaran sejak 1999 lagi dan bayaran yang diterima hari ini menunjukkan kerajaan negeri mengamalkan pentadbiran 'merakyatkan pentadbiran dan pembangunan'.

No comments:

Post a Comment