Saturday, April 24, 2010

Seberang Takir Tarikan Pelancongan Baru Di Terengganu

Kerajaan negeri merancang menjadikan Kampung Seberang Takir, sebuah perkampungan nelayan di sini sebagai tarikan baru sektor pelancongan di negeri Terengganu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri Razif Abdul Rahman berkata kerajaan negeri akan membina sebuah pasar yang dikenali Pasar Payang ke-2 di kampung itu.

"Ia berfungsi sebagai pusat perniagaan barangan kering terutama untuk pelancong yang datang melalui Lapangan Terbang Sultan Mahmud," katanya kelmarin.

Katanya sebuah masjid terapung yang dapat menempatkan 1,000 jemaah juga akan dibina di Hulu Takir dan juga akan menempatkan bot-bot untuk pelancong menyusuri sungai Terengganu.

"Bagi memudahkan orang ramai berulang alik daripada Seberang Takir ke pusat bandar, dua buah bot penambang akan dibina khas untuk tujuan itu," katanya.

Anggota Dewan Undangan Negeri Seberang Takir itu berkata kerajaan juga akan mewujudkan Galeri Penyajak J M Aziz yang akan memuatkan hasil karya seni tokoh-tokoh sasterawan dari negeri itu.

Beliau bagaimanapun tidak mendedahkan jangkaan kos untuk perancangan pembangunan berkenaan.

Razif yang juga Ahli Lembaga Pengarah Yayasan Islam Terengganu berkata Seberang Takir juga akan mempunyai sebuah Kompleks Yayasan Islam bernilai RM3 juta yang akan dibina tahun ini.

Beliau berkata kompleks itu bertujuan untuk menempatkan kelas-kelas Fardu Ain untuk kanak-kanak yang berumur lima dan enam tahun, yang dijangka siap dan beroperasi tahun depan.

Beliau sebelum itu mengadakan perjumpaan dan menyampaikan elaun guru-guru Yayasan Islam Terengganu, Parlimen Kuala Nerus.

Seramai 356 guru menerima elaun masing-masing yang keseluruhannya berjumlah RM152,700 daripada Razif pada majlis itu.

No comments:

Post a Comment