Monday, June 28, 2010

Terengganu Mahu Lahir Ramai Juruteknik Dan Pakar Komputer

Kerajaan Terengganu akan melatih belia dalam bidang juruteknik dan pakar komputer bagi mengatasi masalah pengangguran di negeri itu.

Pengerusi Jawatankuasa Pelajaran, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi dan Sumber Manusia negeri Ahmad Razif Abd Rahman berkata ini kerana Terengganu memerlukan ramai juruteknik dan mereka yang mahir komputer berikutan penggunaan e-book di sekolah seluruh negeri itu.

"Pada masa ini hampir 80,000 unit e-book dibekalkan kepada pelajar seluruh negeri Terengganu, ia tidak termasuk lagi komputer yang diagih kepada guru-guru," katanya di Kuala Terengganu, semalam.

Beliau berkata bermula Ogos ini, kerajaan akan melatih pelajar-pelajar yang gagal dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mengikuti kursus juruteknik komputer untuk dihantar ke sekolah-sekolah bagi tujuan menyelenggara e-book yang rosak dan sebagainya.

Ahmad Razif berkata adalah menjadi harapan kerajaan pada suatu masa nanti, belia dan beliawanis terbabit akan membuka perniagaan sendiri.

"Apabila sudah mahir nanti mereka juga digalakkan untuk buka kiosk sendiri, dan kerajaan akan bimbing mereka supaya jadi usahawan," katanya.

No comments:

Post a Comment