Tuesday, July 6, 2010

Adi Aliffudin cemerlang di kejohanan olahraga Austria

JAGUH lontar peluru lelaki Adi Aliffudin Hussin mencatatkan rekod baru kebangsaan 17.38 meter buat kali ketiga dalam tempoh dua bulan dalam satu kejohanan olahraga di Austria, minggu lalu.

Turut cemerlang, Tan Song Hwa yang semakin menginjak kepada jarak 60 meter, apabila balingannya 58.13 meter mencatatkan rekod baru kebangsaan dalam tukul besi wanita.


Adi, memecahkan rekodnya sendiri 17.31 meter yang dilakukan di Sukan Malaysia (Sukma) XIII di Melaka bulan lalu.

Kecemerlangan atlit Terengganu dalam memecahkan rekod kebangsaan bermula di Terbuka Taiwan, Mei lalu dengan jarak 17.18 meter sebelum kejayaan kedua di Sukma.

Saya gembira dengan kejayaan Adi, kata jurulatihnya Mohd Nazar Abdul Rahim. Saya tidak sangka dia dapat mencatatkan rekod baru kebangsaan buat kali ketiga dalam tempoh dua bulan.

Sasaran saya musim ini ialah untuk memastikan Adi melepasi 17 meter tetapi tampak dia sudah melakukannya lebih awal dan kini saya terpaksa merombak sasaran dengan meletakkan jarak lebih jauh.

Song Hwa, pula yang mensasarkan 60 meter bagi membolehkan dirinya bersaing dengan atlit antarabangsa, memecahkan rekod lamanya 57.55 meter yang dilakukan di Terbuka Taiwan, Mei lalu.

Adi, Song Hwa dan pelempar cakera wanita, Yap Jeng Tzen dihantar menjalani latihan dan menyertai pertandingan di Eropah untuk tempoh sebulan dengan markas latihan mereka di Slovakia.

No comments:

Post a Comment