Saturday, August 28, 2010

Pantau had laju bot bagi elak berlaku perlanggaran

Kerajaan negeri akan bekerjasama dengan Jabatan Laut untuk meningkatkan penguatkuasaan ke atas semua jenis bot agar dipandu mengikut had laju dibenarkan bagi mengelak berlaku perlanggaran.

Penguatkuasaan itu membabitkan lokasi perairan berhampiran pulau tumpuan pelancong di negeri ini seperti Pulau Perhentian, Pulau Redang serta Pulau Kapas.

Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri, Datuk Abdul Rahin Mohd. Said berkata, usaha itu dibuat berikutan tragedi perlanggaran bot membabitkan pelancong di negeri ini sejak kebelakangan ini.

Beliau memberitahu, langkah itu juga membolehkan Jabatan Laut membuat ketetapan mengenai had laju yang dibenarkan dan dijamin selamat bagi pemandu-pemandu bot, sama seperti kenderaan di jalan raya.

"Mungkin Jabatan Laut boleh tentukan dari segi had kelajuan bot terutama yang membawa penumpang serta pelancong, termasuk memberi perhatian mengenai kapasiti serta keselamatan bot tersebut.

"Kita harap untuk masa akan datang, kita kena lebih berhati-hati untuk tarik lebih ramai pelancong, kita kena juga beri perkhidmatan yang selamat dan harmoni untuk mereka (pelancong)," katanya di sini.

Beliau mengulas kejadian perlanggaran bot laju dengan bot yang membawa muatan barang sehingga mengakibatkan dua pelancong asing cedera dalam kejadian berdekatan jeti Kampung Pasir Hantu, Pulau Perhentian, Besut.

Dalam kejadian pukul 6.15 petang 15 Ogos lalu, pelancong New Zealand, Matthew Kelly Steiro, 29, dan isterinya, Tina Mariann Steiro, 30, yang berasal dari Norway tercampak ke dalam laut apabila bot yang dinaiki berlanggar dengan bot muatan barang.

Akibat perlanggaran itu, Tina cedera dengan tulang selangkanya patah selain paru-paru dimasuki air manakala Matthew lebam-lebam di badan.

No comments:

Post a Comment