Thursday, August 12, 2010

RM10 Juta Tambahbaik Tasik Kenyir

Kerajaan Terengganu memperuntukkan RM100 juta tahun ini bagi membangunkan Tasik Kenyir.

Pengurus Besar Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah (Ketengah) Hamzah Ngah berkata antara yang diberi tumpuan ialah membangunkan Kenyir Island Hopping dan Petang Island Resort (PIR).

"PIR, yang dibangunkan Ketengah dengan kos RM5 juta adalah usaha untuk menambah baik tempat penginapan dengan diuruskan sebuah anak syarikat Ketengah iaitu Nikaniaga Sdn Bhd," katanya.

Beliau berkata demikian pada majlis pelancaran Petang Eco Xventure Park (PEXPA) di PIR oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri Rozi Mamat di Hulu Terengganu, Selasa lalu.

PEXPA yang diwujudkan di atas kawasan seluas 24 hektar dengan peruntukan RM5.5 juta bagi membangunkan eko-pelancongan menawarkan pelbagai aktiviti rekreasi seperti paintball, abseiling, repelling, flying fox dan berkayak.

Hamzah berkata PEXPA diharap dapat menjadikan PIR khususnya dan Tasik Kenyir amnya sebagai hub kepada aktvititi berkaitan eko-pelancongan.

"Ketengah percaya PEXPA akan muncul sebagai satu tarikan baru untuk kawasan pelancongan itu dan bagi menjayakannya, pelbagai usaha bersepadu akan dijalankan oleh PIR termasuk promosi dan penganjuran program dan aktiviti yang akan membawa lebih ramai pengunjung ke situ," katanya.

No comments:

Post a Comment