Wednesday, September 15, 2010

Terengganu rebah, T-Team Mudah Dijinakkan

Pemain Terengganu, Mohd. Zharif Hasna (tengah) berusaha melepasi kawalan dua pemain Pahang pada aksi Piala Malaysia di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah malam tadi.

Terengganu gagal menggunakan kelebihan beraksi di gelanggang sendiri apabila tewas 1-3 kepada Pahang pada aksi pem- bukaan Kumpulan B Piala Malaysia malam tadi.

Sementara juara 32 kali, Selangor memulakan aksi Kumpulan D pada saingan Piala Malaysia musim ini dengan langkah bergaya apabila mudah menewaskan T-Team 3-1 di Stadium Shah Alam juga malam tadi.

T-Team tampak pincang setelah pemain pertahanan, Nur Alif Zainal Abidin dila- yangkan kad merah seawal minit ke-23 kerana melakukan terjahan keras dari belakang terhadap Amirulhadi Zainal.

Begitupun Selangor gagal memanfaatkan sepenuhnya kelebihan itu apabila mempersia-siakan beberapa peluang keemasan biarpun berjaya mengawal sepenuhnya permainan selepas ketiadaan Nur Alif.

Sementara itu, Terengganu yang beraksi di hadapan hampir 10,000 penyokong setia skuad Penyu di Stadium Sultan Ismail Nasiruddin Shah, Terengganu kehilangan rentak apabila dikejutkan dengan gol pertama pasukan pelawat seawal minit ke-11.

Gol tersebut hadir menerusi kesilapan kapten pasukan, Marzuki Yusof apabila bola yang cuba ditepis keluar di hadapan pintu gol menerjah masuk ke gawang sendiri dan gagal diselamatkan Mohd. Sharbinee Allawee.

Tersentak dengan jaringan sendiri itu, Terengganu menggan- dakan asakan menerusi gandingan Abdul Manaf Mamat dan Ashaari Shamsuddin tetapi gagal menghasil sebarang gol.

Sebaliknya, Pahang yang dipimpin Dollah Salleh berjaya me- nambah gol kedua pada minit ke-67 menerusi gerakan solo Mohd. Fazli Baharudin yang berjaya menggelecek dua pertahanan Te- rengganu sebelum melepaskan rembatan kencang kaki kanan dari luar kotak penalti.

Ketinggalan dua gol, jurulatih Terengganu, Irfan Bakti kemudiannya memasukkan pemain baru, Rayjal Abdul Jalil bagi meng gantikan K. Rajan.

Rayjal yang dipinjamkan dari pasukan Pollis untuk kempen Piala Malaysia musim ini kembali menceriakan seluruh penyo kong tuan rumah apabila rembatannya berjaya menghasilkan gol pertama Terengganu pada minit ke-75.

Bagaimanapun, usaha Terengganu untuk mencari gol penyamaan berakhir apabila pasukan pelawat berjaya menambah gol ketiga menerusi Mohd. Faizal Hussain.

Faizal yang tidak dikawal pertahanan Terengganu bijak menyambar hantaran rakan sebelum memperdayakan Sharbinee pada minit ke-82, sekali gus memberi tiga mata berharga buat Pahang dari gelanggang lawan.

Pahang akan melayan kunjungan Kuala Lumpur pada aksi ke- dua di Kuantan (Jumaat), sementara Terengganu akan menjadi pasukan pelawat kepada Sabah di Likas dalam satu lagi aksi Kumpulan B, juga Jumaat ini.

Di Shah Alam, gol pertama Selangor hanya diperoleh pada minit ke-50 menerusi pemain sayap kiri Selangor, D. Surendran yang berjaya melepaskan rembatan kencang dari dalam kotak penalti menewaskan Syamsuri Mustafa.

Selepas itu, Selangor terus melakukan serangan demi serangan tetapi corak permainan bertahan T-Team menyukarkan jentera serangan tuan rumah menambah jaringan.
Namun penyerang gantian, Rudie Ramli berjaya merembat gol kedua Selangor pada minit ke-79, hanya dua minit selepas dia masuk menggantikan Safee Sali (gambar kiri).

Ketika permainan memasuki masa kece- deraan, seorang lagi penyerang gantian, R. Surendren berjaya menjaringkan gol ketiga Selangor menerusi rembatan cantik dari luar kotak penalti.

T-Team akhirnya berjaya menjaringkan gol sagu hati ketika beberapa saat lagi per- mainan hendak ditamatkan menerusi rembatan Rosli Muda yang gagal ditepis keluar Hamsani Ahmad.

Kosmo

No comments:

Post a Comment