Friday, November 5, 2010

10 Spesies Herba Akan DiTanam di Pasir Raja

Kerajaan negeri meluluskan tanah seluas 600 hektar di Kampung Pasir Raja, Dungun dan Kampung Panchor Berderu, Setiu untuk dibangunkan di bawah projek Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER).

Daripada jumlah itu, 400 hektar tanah untuk projek tanaman herba secara komersial di Kampung Pasir Raja manakala 200 hektar lagi untuk ladang ternakan kambing Boer di Panchor Berderu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said berkata, bagi projek tanaman herba, ia dijangka mampu membantu meningkatkan pendapatan penduduk selain mengkomersialkan ubatan tradisional.

Beliau memberitahu, sebanyak 10 spesies tanaman herba terkenal akan ditanam di kawasan berkenaan antaranya misai kucing, tongkat Ali (gambar kiri) dan kacip Fatimah gambar kanan).

Buat masa ini, jelasnya, kerja-kerja mengukur tanah sedang giat dijalankan dan projek berkenaan dijangka mula beroperasi awal tahun depan.

Beliau menyatakan demikian selepas mempengerusikan Mesyuarat Mingguan Exco Kerajaan Terengganu di Wisma Darul Iman di Kuala Terengganu, kelmarin.

No comments:

Post a Comment