Monday, December 6, 2010

BN Bersedia Hadapi Pilihan Raya Umum

Pemimpin Barisan Nasional (BN) menyatakan kesediaan untuk melakukan perubahan politik dan mengukuhkan kesepakatan antara parti-parti komponen sebagai resipi kejayaan memenangi hati rakyat untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Mereka juga menyifatkan amanat Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak selaku Pengerusi BN pada konvensyen BN suatu suntikan semangat kepada pemimpin dan anggota BN untuk bersedia bertindak mengembalikan keyakinan penuh rakyat terhadap BN.

Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said berkata pemikiran masyarakat hari ini berbeza berbanding dahulu, maka BN perlu melakukan perubahan dalam mengikis sikap keangkuhan dan mengutamakan rakyat.

Ketua Menteri Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata jika empat penyakit itu seperti yang digariskan oleh Najib dapat dihapuskan, BN mampu bertapak lebih kukuh dan memiliki masa depan yang cerah untuk memberi perkhidmatan lebih baik kepada rakyat.

"Ini adalah satu transformasi politik yang perlu dilakukan... BN perlu perubahan besar dari segi politik bermula sekarang untuk kemenangan lebih baik pada pilihan raya akan datang," katanya.

Beliau berkata konvensyen sebegini berkesan untuk melakukan perubahan dan transformasi untuk menjadikan BN yang merupakan satu keluarga besar, lebih kuat dan kukuh.

Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Seri Mustapa Mohamed berkata Najib telah menyemai keyakinan yang tinggi dan harapan terhadap hala tuju BN.

"Kami telah melakukan dengan baik... terdapat banyak isu dalan tahun-tahun sebelum ini, namun beliau menyampaikan amanatnya dengan baik... meminta kami supaya bersatu padu. Hanya kami yang dapat melakukannya, tiada parti lain yang dapat melakukan seperti kami.

"Kami bersikap bertahan sebelum ini dan kini kami bersedia untuk melakukan serangan pula," katanya.

Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air Datuk Seri Peter Chin Fah Kui berkata ucapan itu merupakan yang terbaik oleh Najib untuk memberi motivasi kepada pemimpin BN.

"Saya berpendapat beliau meletakkan kami dalam suasana untuk mara ke hadapan, terutamanya bagi kami dari Sarawak. Kami akan berdepan pilihan raya (negeri), jadi ingatan itu kena pada masanya," kata Chin, yang juga Setiausaha Pengelola Parti Rakyat Bersatu Sarawak.

Presiden Pertubuhan Pasok Momogun Kadazan Dusun Bersatu (Upko) Tan Sri Bernard Dompok, yang juga Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, berkata mesej Perdana Menteri adalah jelas bahawa semua parti komponen BN perlu bersatu padu.

Naib Presiden MIC dan Menteri Sumber Manusia Datuk Dr S Subramaniam berkata BN perlu bergerak dalam satu pasukan yang bersatu untuk memenuhi kehendak rakyat dan mewujudkan semangat baru di kalangan anggotanya.

"Semua anggota BN perlu memainkan peranan dengan melakukan pembaharuan minda dan pendekatan serta menunaikan harapan rakyat terhadap BN dan menjadikan Malaysia sebuah negara maju pada masa depan," katanya.

Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Sabah dan Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman berkata anggota parti komponen BN perlu mempunyai kesepakatan dan kesungguhan untuk bekerjasama antara satu sama lain.

Sementara itu, Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek berkata kepemimpinan politik perlu berubah dalam usaha memenuhi harapan pengundi yang semakin meningkat.

Beliau berkata semua pemimpin di negara yang mengamalkan demokrasi perlu menyedari hakikat bahawa kuasa mereka datang daripada rakyat dan tiada sokongan diperoleh secara automatik atau untuk selama-lamanya.

No comments:

Post a Comment