Wednesday, December 15, 2010

Kenapa PAS, Mustafa Sampai Nak Saman Ahmad Said?

Kenapakah PAS begitu terdesak hingga mempertimbangkan untuk mengenakan tindakan undang-undang terhadap Menteri Besar Terengganu (Barisan Nasional sekarang) yang dianggapnya membuat kenyataan yang boleh menimbulkan kekeliruan terhadap masyarakat?

Siapa mengelirukan siapa?


Gara-gara marah dan tidak dapat menerima kenyataan, pemimpin PAS menyebut Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Said sebagai ‘tidak cerdik’.

Isu utama ialah penghakiman sudah dibuat oleh Mahkamah Tinggi Kuala Terengganu 27 Oktober lalu untuk memberikan ‘kemenangan’ kepada Syarikat Riyapadu Sdn Bhd berhubung tuntutan saman RM1 bilion terhadap Kerajaan Negeri.

Ini bermakna bahawa Kerajaan Negeri sudah ‘kalah’ dan perlu akur kepada keputusan guaman sivil No. 21-18-Tahun 2007 itu.

Jadi, sekiranya kerajaan negeri mahu merayu atau apa sahaja bergantung kepada keputusan Kerajaan Negeri, bukan Mustafa atau PAS.

Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali berkata kelmarin, PAS (atau kenyataannya semata-mata) akan mempertimbangkan opsyen itu berikutan kenyataan demi kenyataan oleh Ahmad Said.

Menurut Mustafa, kenyataan yang mengaitkan PAS itu merupakan subjudis terhadap PAS, sedangkan kes tersebut masih dalam proses mahkamah.

“Kerajaan adalah satu entiti, parti pula entiti yang lain, tetapi mengapa mereka kaitkan dengan PAS. Kes ini adalah kes mahkamah, tetapi gambaran yang diberi akhbar seolah-olah kerajaan terpaksa tanggung hutang RM1 billion, ia boleh menimbulkan subjudis.

“Ia memberi persepsi yang salah sedangkan masih di peringkat Mahkamah Tinggi. Walaupun sudah ada penghakiman, pihak berkenaan iaitu plaintif atau defenden, boleh angkat proses ini kepada Mahkamah Rayuan sekiranya tidak berpuas hati dan masih boleh pergi kepada Mahkamah Persekutuan. Itu barulah pengakhiran terhadap kes mahkamah,” katanya.

Soalan kepada Mustafa ialah itu jika kerajaan BN yang memerintah dari 2004 hingga sekarang mahu merayu atau perkara berkaitan. Jika merayu dan gagal bagaimana?

Isunya di sini siapakah yang memerintah Terengganu antara 1999 dan 2004?

Kerajaan ‘dari atas langit seperti khayalan Ayan Pin’ atau PAS yang memerintah?

Contohnya siapa memerintah Pulau Pinang atau Selangor sekarang? Kerajaan siapa itu? Bukankah kerajaan DAP dan PKR?

Mustafa marah menyebut kerajaan PAS berikutan kes membabitkan pembayaran premium konsesi balak di kawasan seluas 16.5 hektar di kawasan Empangan Kedua Hulu Terengganu pada 2003 yang lalu.

Pada sidang media khas yang diadakan di Ibu Pejabat Pas Negeri di Kuala Terengganu, kelmarin Mustaffa berkata, PAS mempertahankan keputusan Kerajaan Negeri pada masa itu yang membatalkan kontrak terhadap Syarikat Riyapadu.

Apa sahaja kenyataan Mustafa ia tidak penting lagi.

Tidak mengapalah isu RM1 bilion berkenaan. Yang pasti Kerajaan Negeri sudah kalah. Bagaimana pula dengan perkara penghakiman pada 27 Oktober 2010 berikut?

1. Adakah dihakimkan bahawa defendan (Kerajaan Negeri) hendaklah membayar balik kepada Plaintif (Riyapadu) wang sejumlah Ringgit Malaysia Dua Puluh Lima Juta (RM25,000,000) sahaja setelah menolak apa-apa keuntungan yang diperolehi oleh Plaintif dari hasil 15.5.2003 dan Lesen Blok Kedua -2 (L2024/2003) bertarikh 1.8.2003 dasn juga setelah menolak apa-apa yang dialami Plaintiff berikutan penamatan perjan jian itu?

2. Plaintif adalah berhak untujk memperolehi keuntungan yang dijangka munasabah dari pengerjaan kawasan Lesen Blok Ketiga -3 yang telah dipohon Plaintif dari 26.6.2003 hingga penamatan perjan jian pada 25.9.2003;

3. Plaintif adalah berhak untuk keluarkan dan/atau mengusahakan hasil hutan bukan balak yang telah dipohon melalui surat Plaintif pada 6.7.2003;

4. Defendah dikehendaki membayar faedah di atas wang berjumlah Ringgit Malaysia Dua Puluh Lima Juta (RM25,000,000) setelah menolak apa-apa keuntungan yang diperolehi oleh Plaintif dan hasil penjualan kayu balak lanjutan kepada Lesen Blok Pertama-K1 (L2021/2003) bertarikh 15.5.2003 dan Lesen Blok Kedua-2 (L2024/2003) berterikh 1.8.2003 pada kadar empat peratus (4%) setahun dari 2.7.2003 hingga penyelesaian penuh .


Amat jelas, dalam perkara 1 dan 4 sahaja, Kerajaan Negeri sebagai plaintif perlu membayar sekurang-kurangn RM50 Juta.

Dengan duit siapa ini perlu digunakan? Sudah pasti duit rakyat.
Mustafa mengatakan Ahmad Said tidak cerdik dalam mengatakan isu ini. Tidak cerdik tu bodohlah...tetapi apabila ternyata kerajaan pimpinan PAS kalah dalam isu ini, siapa sebenarnya bodoh?

Soalan kepada Mustafa yang satu-satunya ialah, kenapa Mustafa begitu sibuk menjawab isu ini? Kenapa bukan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Abdul Hadi Awang?

Hadi tidak tahu perkara ini? Atau Hadi tidak tahu detailnya?
Ahmad Said pula tidak suruh Exconya bercakap mengenai isu ini. Beliau sekadar mengulas pendek kerana bimbang akan berlaku subjudis (ada disebut melalui kenyataan seperti dilaporkan Kosmo!

Ahmad Said sedar semua itu. Tetapi yang tidak boleh tidak ialah kerajaan antara 1999 dan 2003 pimpinan Hadi yang Mustafa menjadi Exconya ialah kerajaan pimpinan PAS.

Banyak ke beza antara kerajaan pimpinan PAS dengan Kerajaan PAS?

Daripada saman Ahmad Said, bagus kalau Mustafa bersedia untuk disaman sekali lagi kerana dakwaan tertentu terhadap Riyapadu pada sidang medianya kelmarin yang antara lain mengatakan kontrak ditamatkan kerana Riyapadu tidak menyelesaikan premium.

Kita lihatlah selanjutnya!

No comments:

Post a Comment