Wednesday, December 29, 2010

PTPL Cawangan Terengganu Anjur Forum Penghayatan Konsep 1Malaysia

Sebahagian pelajar PTPL menyertai forum bertajuk Penghayatan Konsep 1Malaysia di Kuala Terengganu, baru-baru ini.


Bagi meningkatkan kefahaman dan penghayatan Gagasan 1Malaysia di segenap lapisan masyarakat, forum bertajuk Penghayatan Konsep 1Malaysia diadakan di Kuala Terengganu, baru-baru ini.

Forum itu turut dijayakan oleh tiga ahli panel iaitu Setiausaha Agung Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia (Gagasan), Syed Anuar Syed Mohamad, Pegawai Khas Agama di Pejabat Menteri Besar, Kamalrudin Omar dan Pensyarah Kolej PTPL, Mohd. Nazrin Harun.

Presiden Kelab Wartawan Terengganu (Kawat), Ayob Mamat (gambar kiri) bertindak sebagai moderator pada forum berkenaan.

Forum tersebut dianjurkan oleh Jabatan Penerangan Negeri dengan kerjasama Kolej Pusat Teknologi dan Pengurusan Lanjutan (PTPL) cawangan Terengganu di Menara Yayasan Islam Terengganu (YIT) di sini.

Program yang disertai kira-kira 150 pelajar kolej berkenaan bertujuan memberi kefahaman yang jelas dan menerapkan nilai-nilai unggul gagasan yang dicetuskan oleh Perdana Menteri kepada golongan pelajar.

Timbalan Pengarah JPN, Mohd. Iskandar Jaafar berkata, forum bicara siswa yang agak santai itu diharap dapat membentuk peserta mengenai pentingnya jati diri selaku rakyat Malaysia dalam menghadapi cabaran kehidupan pada masa akan datang.

Menurut beliau, menerusi program percambahan idea serta berkongsi pendapat seumpama itu, golongan pelajar mampu menjadi 'duta kecil' kepada kerajaan untuk menerangkan konsep jati diri kepada masyarakat di sekitarnya.

"Apa yang pihak penganjur dapat perhatikan, kalangan peserta begitu banyak melontarkan persoalan dan pendapat mereka serta ditambah pula kupasan ahli-ahli panel yang sarat dengan fakta dan idea yang bernas.

"Ini menunjukkan gagasan ini bukan hanya diketahui melalui slogan dan logo semata-mata, malah kesemua lapan nilai yang telah digarapkan dapat difahami dengan mudah bagi memacu masyarakat menuju sebuah negara dinamik," katanya selepas merasmikan program itu.

Tambah Mohd. Iskandar, program itu akan terus dianjurkan pada tahun depan dengan skala lebih besar yang melibatkan semua institusi pengajian tinggi (IPT) dari seluruh negeri ini.

"Aktiviti di bawah Program Merentas Kampus' itu akan dijayakan dalam bentuk karnival pada masa akan datang dengan pengisian pelbagai program lain seperti sukaneka, pertunjukan kebudayaan dan gerai pameran.

"Kami juga tidak ketinggalan menjadi pengantara kepada pihak IPT dan masyarakat bagi meneruskan tradisi membawa warga kampus masuk kampung melalui program seperti Kenduri Rakyat dan Bakti Siswa," ujarnya.

No comments:

Post a Comment