Thursday, January 13, 2011

Europcar Tolak Tawaran Qatar Dan Oman Untuk Beraksi Di LTdL

Pasukan Tour de France, Europcar, sebelum ini dikenali sebagai Bbox Bouygues Telecom, menolak dua tawaran untuk menyertai perlumbaan antarabangsa lain bagi membolehkannya beraksi di perlumbaan Le Tour de Langkawi (LTdL) 2011 yang bermula 23 Jan ini hingga 1 Feb.

Pasukan itu yang diuruskan oleh Jean-Rene Bernaudeau berkata mereka telah menolak tawaran daripada penganjur Tour de France untuk bertanding di Tour of Qatar dan Oman kerana pihaknya memberi keutamaan kepada Malaysia.

Pasukan itu akhir sekali beraksi di Malaysia pada edisi 2008 dengan Mathieu Sprick memenangi peringkat 1 dari Shah Alam ke Kepala Batas dan memakai jersi kuning pada kebanyakan masa.

Sementara itu, bagi bintang Jepun Yukiya Arashiro LTdL merupakan tempat perlumbaannya yang pertama di bawah bendera Europcar.

Penunggang dari Okinawa itu memilih Thailand sebagai medan latihannya bersama bekas rakan sepasukannya Shinichi Fukushima (gambar kanan) yang kini beraksi untuk pasukan Lumba Basikal Terengganu Pro Asia (TCT).

Arashiro akan dibariskan di Malaysia bersama peserta baru Europcar dari Kanada, David Veilleux dan rakan sepasukannya dari Perancis, Pierre Rolland, Damien Gaudin, Guillaume Le Floc'h dan Perrig Quemeneur.

LTdL 2011 meliputi laluan sejauh 1315.4 km dengan 10 peringkat, bermula di Pulau Langkawi dan berakhir di Dataran Merdeka, Kuala Lumpur.

No comments:

Post a Comment