Thursday, January 13, 2011

UMT Mulakan Projek Ternakan Tiram Untuk Hasilkan Mutiara

Universiti Malaysia Terengganu (UMT) akan memulakan projek menternak tiram air tawar di Tasik Kenyir tahun ini bagi menghasilkan mutiara.

Naib Canselor UMT Prof Dr Aziz Deraman berkata kajian awal oleh pakar dari UMT mengenai ternakan tiram di tasik berkenaan telah dimulakan sejak tahun lepas dan hasil kajian itu mendapati ia subur dan boleh menghasilkan mutiara.

Projek ini merupakan langkah jangka panjang yang boleh memberi nilai ekonomi yang baik kepada kerajaan pada masa depan, katanya ketika ditemui pemberita di sini pada Rabu.

Dr Aziz berkata selain projek itu, pusat penyelidikan perikanan UMT di Tasik Kenyir juga akan memulakan projek mengeluarkan benih ikan kelah secara akulkultor.

Beliau berkata Tasik Kenyir yang merupakan tasik buatan manusia terbesar di Asia Tenggara itu memang sesuai dengan projek pembenihan ikan kelah kerana ia merupakan kawasan semula jadi ikan itu sejak dahulu.

"Tasik Kenyir mempunyai satu kawasan ikan kelah yang dikenali sebagai Santuari Kelah dan ia dikawal rapi daripada diceroboh pemancing," katanya.

No comments:

Post a Comment