Tuesday, February 15, 2011

Hotel Tujuh Tingkat Maidam Siap Oktober Ini

Sebuah hotel setinggi tujuh tingkat bernilai RM37.4 juta dijangka siap Oktober ini bakal menggalakkan lagi industri pelancongan Terengganu.

Pegawai Eksekutif Majlis Agama Islam dan Adat Melayu Terengganu (Maidam) Wan Harujan Sulaiman berkata hotel mengandungi 180 bilik itu terletak berhampiran dengan Masjid Zainal Abidin di pusat bandar.

"Hotel yang belum diberi nama itu mula dibina pada Mei 2010 bagi mengatasi masalah kekurangan bilik hotel di bandar ini," katanya di Kuala Terengganu, semalam.

Wan Harujan berkata beliau yakin hotel itu akan mendapat sambutan memandangkan kedudukannya dekat dengan masjid, perhentian bas dan Pasar Kedai Payang yang menjadi lokasi kunjungan utama pelancong di Terengganu.

Beliau berkata Maidam memperolehi peruntukan bagi membiayai pembinaan hotel itu dari Jabatan Wakaf dan Haji Malaysia (Jawhar).

Katanya kemungkinan Maidam membina tempat letak kereta bertingkat sebagai tempat letak kereta pelanggan hotel khususnya dan tempat letak kereta di bandar ini amnya.

Wan Harujan berkata hotel itu dijangka memberi peluang pekerjaan kepada hampir 100 orang, terutamanya anak-anak yatim dan fakir miskin yang menerima bantuan zakat.

"Sekumpulan anak-anak yatim dan dari keluarga fakir miskin itu kini sedang dilatih di beberapa agensi pelancongan sebelum mereka diterima sebagai tenaga pekerja di hotel itu, katanya.

Beliau berkata Maidam dijangka menyerahkan pengurusan hotel berkenaan kepada pihak yang lebih berpengalaman memandangkan mereka tidak mempunyai pengalaman dan kepakaran dalam bidang tersebut.

Menurutnya Maidam kini sedang berbincang dengan Jawhar berhubung perkara tersebut dan kemungkinan akan melantik pihak ketiga untuk menguruskannya.

No comments:

Post a Comment