Friday, April 29, 2011

Pasangan Suami Isteri Dituduh Edar Dadah

Sepasang suami isteri didakwa di Mahkamah Majistret semalam terhadap tuduhan mengedar dadah jenis metamphetamine dan heroin, 17 April lepas.

Sunaidi Ismail, 33, dari Rantau Panjang dan isterinya Nuur Muhaimi Yahya, 25, dari Kampung Raja, Besut hanya mengangguk faham apabila tiga pertuduhan dibacakan di hadapan Majistret Siti Faraziana Zainuddin.

Bagi pertuduhan pertama, kedua-duanya didakwa secara bersama mengedar 80.0 gram metamphetamine ketika berada dalam kereta Proton Waja dengan nombor pendaftaran AFL 4630 di Kampung Durian Kassim, Ajil, Hulu Terengganu, pada 1 pagi, 17 April lalu.

Bagi pertuduhan kedua, pasangan itu didakwa pada 1.30 pagi, pada hari dan tempat yang sama, mengedar dadah jenis heroin seberat 46.2 gram.

Bagi pertuduhan pertama dan kedua, mereka didakwa mengikut Seksyen 39B(1)(A) Akta Dadah Berbahaya (ADB) 1952 membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan.

Bagi pertuduhan ketiga, kedua-duanya didakwa memiliki heroin seberat 4.2 gram pada 1 pagi, di lokasi sama dan didakwa mengikut Seksyen 12(2) ADB itu membawa hukuman penjara tidak lebih lima tahun atau denda tidak lebih RM100,000 atau kedua-duanya sekali.

Majistret menetapkan 20 Jun ini untuk sebutan semula kes bagi mendapatkan laporan kimia. Tiada jaminan ditawarkan terhadap kedua-dua tertuduh.
Pendakwaan dijalankan Timbalan Pendakwa Raya Masriwani Mahmu

No comments:

Post a Comment