Saturday, June 11, 2011

Aktiviti Pra Jambori Malaysia Uji Ketahanan

Peserta Pra Jambori Malaysia ke-12 berpuas hati de-ngan aktiviti yang mereka mereka tempuh sepanjang program terutama yang meminati aktiviti lasak.

Peserta pra jambori, Nurul Asikem Mohd Fauzi, 16, dari Sekolah Me-nengah Kebangsaan (SMK) Matang berkata, dia seronok mengikuti program walaupun penat.

“Sepanjang program, saya penat tetapi puas kerana dapat menghabiskan semua program dan saya seolah-olah berada dalam Program Latihan Khidmat Negara (PLKN).

“Mungkin pengalaman yang diperoleh di sini dapat dijadikan sebagai persediaan untuk ke PLKN selepas tamat belajar nanti,” katanya di Kem Pengakap Telaga Batin, Seberang Takir.

Menurutnya, antara aktiviti yang tidak dapat dilupakan ialah Litar Komando kerana pada program itu dia berpeluang melakukan pelbagai aksi hebat seperti seorang tentera.

“Aktiviti Litar Komando paling menarik minat saya kerana ia paling lasak dan saya memang suka dengan aktiviti fizikal seperti memanjat tembok dan sebagainya kerana dapat menguji ketahanan tubuh badan serta mental,” katanya.


Sementara itu, Siti Nur Sarah Zamani, 13, dari sekolah sama berkata, dia berpeluang mendapat ramai kenalan dari daerah lain kerana pergaulan dan kerjasama penting untuk menjadikan sesebuah kumpulan mampu melaksanakan tugas yang diberi.

“Selain dapat mengikuti pelbagai aktiviti yang disediakan kepada peserta kem, kami dapat mencari kenalan baru, malah mereka yang tidak menyertai Pengakap memang rugi.

“Melalui Pengakap, banyak perkara yang dapat dipelajari terutama cara hidup berdikari yang dapat digunakan dalam kehidupan seharian,” katanya.


Sinar Harian

No comments:

Post a Comment