Saturday, June 11, 2011

Terengganu Hampiri Kejuaraan Sukan Malaysia XIV, Tiga Kali Berturut-Turut

Pendayung Terengganu (dari depan), Muhammad Syazwan Abdul Aziz, Mohd Syazwan Hassan, Muhammad Hazman Ngah dan Wan Mohd Taufik Mukhtar berjaya mendapat tempat pertama dalam acara "lightweight men Four" pada hari pertama sukan mendayung Sukma XIV di Kompleks Sukan Air, Putrajaya semalam.

Terengganu yakin menamatkan cabaran Sukan Malaysia XIV selaku juara keseluruhan, mempertahankan pencapaian di Melaka tahun lalu ketika temasya tinggal sehari untuk ditutup esok.

Ketua Kontijen Sukma Terengganu, Datuk Wan Ahamad Wan Muda (gambar kanan) pada smsnya kepada Teganuku malam semalam berkata Terengganu hanya mengharapkan bonus satu emas daripada mendayung dan Selangor pula tercicir satu emas daripada 11 yang diharapkan hari ini.

Sebanyak 15 lagi emas ditawarkan hari ini dengan acara mendayung (5), renang berirama (2), pingpong (2), kabaddi (2), bola tampar pantai (2), manakala kriket dan bola keranjang masing-masing menawarkan sebutir pingat emas, di mana Terengganu dijangka mengukuhkan cengkaman menerusi dominasi di Kompleks Sukan Air, Putrajaya.

Wan Ahamad berkata, di atas kertas Selangor boleh memungut 11 emas lagi dan akan menjadikan emas mereka 29. Terengganu mulanya menjangkakan dengan 27 pingat emas sudah menjadi juara tetapi kini perlu menambah tiga
lagi emas untuk selamat.

Terengganu dijangka akan mendapat 4 emas melalui mendayung (2, bola baling wanita dan sofbol wanita menjadikan jumlah pungutan juga 29.

Sekiranya Terengganu berjaya mendapat tiga emas mendayung, Terengganu pasti sekali mendahului Selangor.
Semalam, Terengganu menokok dua lagi emas dalam mendayung bagi mengukuhkan kedudukan pendahulu pungutan pingat menerusi 25 emas keseluruhan, meninggalkan pencabar terdekat, Johor dan Selangor dengan 18 emas, manakala Negeri Sembilan 14.

Pendayung berusia 18 tahun, Che Ku Nurulasma Abdullah menjadi atlet pertama mengutip emas Terengganu semalam selepas menjuarai Scull perseorangan wanita dalam masa 9 minit, 43.12 saat.

Emas ke-25 Terengganu, disumbang kuartet Muhammad Syazwan Abdul Aziz, Muhammad Hazman Ngah, Wan Mohd. Taufik Mukhtar dan Mohd. Syazwan Hassan dalam acara lightweight empat berpasukan lelaki.

Selangor dan Johor masing-masing berkongsi satu emas. Emas Selangor diraih Muhamad Nur Afiq dan Muhamad Aiman Aziz dalam Dightweight Double Scull menerusi catatan 7:37.72s, manakala kemenangan Johor dicatat dalam berpasangan wanita - Nurul Jannah Mohd. Ramlan dan Nurul Sharifah Abu Samah (9:42.69s).

Selangor melonjak ke tangga ketiga dalam carta pungutan pingat selepas merangkul enam pingat emas pada saingan hari kesembilan temasya Sukan Malaysia ke-14 semalam.

Acara ping pong menjadi lubuk emas bagi kontinjen Selangor apabila menyapu bersih tiga butir emas yang ditawarkan dalam acara beregu campuran, beregu wanita dan beregu lelaki.

Selain itu, Selangor memungut dua emas dalam acara renang berirama menerusi Katrina Ann Abdul Hadi dalam acara teknikal solo dan Lee Yhing Huey dalam acara solo bebas.

Pungutan emas Selangor bermula menerusi sukan mendayung oleh Muhammad Aiman Aziz dan Muhammad Nur Afiq Johari dalam acara scull lightweight.

Selangor kini mengumpul 18 emas 16 perak 23 gangsa, menggugat kedudukan Johor di tempat kedua yang meraih 18 emas 17 perak dan tujuh gangsa.

No comments:

Post a Comment