Friday, September 30, 2011

Bantulah Warga Emas Ini Sebaik Mungkin...

Seorang warga emas merayu untuk mendapatkan sebuah rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT) sebagai tempat berteduh buat salah seorang daripada dua anaknya yang tidak mampu mendirikan rumah kerana miskin.

Arifin Othman, 67, berkata, dia juga tidak mampu bekerja sejak tiga tahun lalu selepas menjalani pembedahan membuang batu karang manakala dua anaknya itu bergantung kepada pendapatan tidak menentu sebagai penoreh getah.

Menurutnya yang mempunyai 11 anak, anaknya itu hanya bekerja dan hidup ‘kais pagi makan pagi’ serta terpaksa menjalani kehidupan dalam keadaan yang agak tidak sempurna.

“Anak sulung saya kini menumpang di rumah saya manakala anak kelima pula terpaksa membina rumah sendiri, tetapi tidak mampu untuk menyiapkan rumah itu kerana tiada wang,” katanya ketika ditemui di Kampung Tanjung Belor.

Arifin berkata, keluarga itu juga tidak menerima apa-apa bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) termasuk anak sulungnya, Jamilah Arifin, 45, seorang ibu tunggal dua anak yang mula tinggal bersamanya sejak beberapa tahun lalu.

“Saya merayu pihak berkaitan meluluskan permohonan kami untuk mendiami rumah PPRT walaupun maklum balas yang diterima sebelum ini, tiada kekosongan buat. Namun kami akan terus mengharap.

“Lagipun, ada penduduk kampung ini yang ada anak kerja makan gaji dan masih sihat pun boleh terima bantuan kerajaan. Macam mana orang susah seperti kami tak dapat,” katanya.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Pengkalan Berangan, Aminah Awang Yak berkata, pihaknya telah menyemak senarai permohonan namun memaklumkan, tidak pernah menerima permohonan Arifin.

“Malah, keluarga terbabit juga tidak memenuhi beberapa syarat yang ditetapkan untuk mendapat bantuan rumah PPRT jika mereka membuat permohonan sekalipun,” katanya ketika dihubungi Sinar Harian kelmarin.

No comments:

Post a Comment