Saturday, October 1, 2011

Disebabkan Penyu, Penduduk Tempatan Tampar Pelancong


Oleh Mohd. Hazli Hassan

Mungkin ada pembaca yang bosan dengan tulisan saya mengenai penyu sepanjang masa. Malah mungkin ada juga rakyat negeri Terengganu turut marah dan menyimpan dendam kepada saya kerana ‘attack’ negeri mereka jika timbul hal penyu.

Bagi saya, bukan apa, spesies ini ialah satu spesies yang unik yang pada hemat saya ia perlu dilindungi tidak kira dengan apa cara sekalipun.

Kenapa Terengganu? Sebagaimana yang saya tulis beberapa minggu lalu, saya menganggap kebanyakan penyu di negara ini lahir di Terengganu dan di situ jugalah pernah direkodkan pendaratan paling banyak penyu di negara ini.

Jadi saya amat berharap pembaca faham kenapa isu ini sering diutarakan lebih-lebih lagi data menunjukkan ada beberapa spesies semakin kurang mendarat di pantai-pantai Malaysia untuk bertelur.

Jika ada pun, mungkin tidak semua telur-telur penyu itu berjaya menetas disebabkan beberapa situasi termasuk gangguan alam semula jadi dan juga manusia.

Pada saya jika Terengganu berjaya mewujudkan satu akta atau undang-undang berkaitan pemakanan telur penyu, ia sebenarnya akan mewakili seluruh negeri di Malaysia.

Jika Terengganu berjaya untuk memulihara dan menjaga penyu, ia merupakan satu kejayaan besar.

Kali ini saya ingin membawa perhatian pembaca kepada satu insiden yang sebelum ini tersebar luas di laman sosial Facebook.

Kejadian pada 12 Ogos lepas ini berlaku kepada pelancong yang menjadikan Pulau Perhentian sebagai destinasi percutian setiap kali ke Malaysia, dan itu di Terengganu.

Pelancong itu ditampar, saya ulang, ditampar oleh seorang penduduk tempatan ketika cuba merakamkan gambar sewaktu ramai penduduk tempatan ‘sibuk’ mengambil telur penyu yang baru naik ke pantai untuk bertelur.

Adakah ini insiden yang mahu kita jadikan pengalaman berharga kepada pelancong itu?

Bayangkan dengan kemudahan komunikasi dan Internet yang ada sekarang apa akan jadi kepada Terengganu dan juga Malaysia jika perkara ini tersebar luas?

Saya amat berharap Jabatan Taman Laut, Jabatan Perikanan dan juga agensi kerajaan negeri yang berkaitan supaya menyiasat perkara ini dan tidak lagi membiarkan perkara ini terus berlaku dan juga menyiasat kenapa orang ramai berebut mengambil telur penyu berkenaan.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment