Thursday, October 13, 2011

Pilihan Raya - Dr M Nasihat Najib Tunggu HIngga 2013

Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menasihatkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak untuk hanya membubarkan Dewan Rakyat pada penghujung tempoh parlimen sekarang yang hanya akan berakhir pada Mac 2013.

Bercakap kepada wartawan di Kuala Lumpur, mantan perdana menteri itu berkata tindakan melenggahkan pilihan raya umum ke-13 akan datang, akan memberi tekanan kepada kerajaan negeri pimpinan Pakatan Rakyat untuk membubarkan dewan undangan negeri serentak dengan pembubaran parlimen.

"Terdapat masalah bagi kerajaan... bagaimana jika empat negeri (di bawah Pakatan) itu tidak mahu mengadakan pilihan raya pada masa yang sama?

"Bagi mengelakkan pembangkang mendapat advantage, kita patut adakan pilihan raya di penghujung tempoh sekrang supaya mereka tidak mempunyai pilihan tetapi mengadakan pilihan raya negeri serentak,” kata Mahathir.

Beliau mengulangi gesaan yang sama yang dibuatnya di Putrajaya, semalam.

Najib mesti mengadakan pilihan raya umum sebelum tempoh parlimen sekarang berakhir pada hujung March 2013. Sebelum ini, timbul spekulasi bahawa pilihan raya umum akan diadakan tidak lama lagi.


Dr Mahathir berkata kerajaan BN tidak perlu tergesa-gesa untuk mengadakan PRU ke-13 kerana tempoh penggal hanya berakhir pada Mac 2013.

Katanya kerajaan BN perlu membuat ujian dan kaji selidiki untuk mengetahui pandangan rakyat terhadap usaha-usaha kerajaan dan rakyat akan menunggu dengan apa yang dijanjikan oleh kerajaan.

"Jangan-jangan yang dijanji tidak ditunaikan. Kalau cakap tidak serupa bikin, susah. Jadi, cakap seperti apa yang akan dibikinkan," katanya.

Mengenai Belanjawan 2012 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak di Parlimen, Jumaat lalu, katanya kerajaan BN harus memastikan semua projek dilaksanakan dengan jayanya kerana rakyat akan menilai hasil dan usaha kerajaan.

1 comment:

  1. Dirgahayu Indonesiaku


    Cipt : Husein Mutahar


    Dirgahayu Indonesiaku..


    Negri dan bangsaku yang ku sayangi..



    Aneka suka dan duka..


    Penempaan tuhan tlah kita jalani..


    Sadar tahan di tempa tuhan..


    Agar kita jadi bijak bestari..



    Ikhlas bakti membina bangsa..


    Yang adil dan beradab..



    Dirgahayu Indonesiaku..



    Negri dan bangsaku yang kita sayangi..

    https://m.youtube.com/watch?v=qB9KwWQXiVc

    ReplyDelete