Wednesday, November 9, 2011

ECERDC Perluas Program Empower di Kemaman

Majlis Pembangunan Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECERDC) telah memperluaskan program yang melibatkan Latihan Kemahiran Akademik dan Latihan Kemahiran Keusahawanan ke daerah Kemaman.

Program yang dilancarkan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said baru-baru ini merupakan susulan kepada kejayaan projek perintis tersebut di Bentong, Pahang April tahun lalu, sebelum melangkau ke Temerloh, Lipis serta Jeli.

Program itu bertujuan meningkatkan pencapaian akademik dalam kalangan pelajar serta peluang pekerjaan dan kebolehpasaran belia di samping meningkatkan keyakinan diri dalam dunia penuh persaingan.

Ketua Pegawai Eksekutif ECERDC, Datuk Jebasingam Issace John berkata, selain itu, mereka diajar kemahiran baru supaya lebih ramai yang cemerlang dan mendapat pekerjaan bersesuaian dengan keperluan modal insan dalam dunia perniagaan dan keusahawanan.

”Ia bertujuan meningkatkan potensi akademik para pelajar sekolah, meningkatkan taraf hidup masyarakat serta merapatkan jurang pendapatan dalam kalangan penduduk tempatan.

“Kemaman mempunyai potensi pembangunan yang cukup baik dengan kewujudan industri berasaskan petroleum dan daerah ini adalah kedua tertinggi bilangan penduduk di negeri ini,” katanya pada majlis pelancaran itu.

Sejumlah 921 penduduk tempatan dari empat kawasan Dewan Undangan negeri dalam Parlimen Kemaman akan menerima manfaat daripada program tersebut.

Daripada jumlah tersebut, 421 peserta telah mendaftar bagi kursus-kursus Latihan Kemahiran Akademik yang membantu memperbaiki prestasi dalam semua peringkat peperiksaan awam.

Sistem Penunjuk Prestasi Utama (KPI) ECERDC bagi program Latihan Kemahiran Akademik adalah 100 peratus lulus dalam peperiksaan awam serta peningkatan keseluruhan 30 peratus dalam pencapaian akademik untuk semua pelajar yang mendaftar dalam program ini.

Bagi kursus-kursus Latihan Kemahiran Akademik, 10 buah sekolah yang mengambil bahagian dalam program itu adalah SK Kg. Baru Kerteh, SJK (C) Kuala Kemaman, SK Kijal, SK Cukai, SK Ayer Puteh, SK Jabor, SMK Badrul Alam Shah, SMK Cukai, SMK Kijal dan SMK Ayer Puteh.

Kira-kira 500 peserta terlibat dalam program Latihan Kemahiran Keusahawanan.

Program yang mengambil masa 15 bulan itu telah bermula sejak April lalu dengan memberi tumpuan kepada kumpulan sasaran seperti para penganggur dan orang dewasa yang bekerja.

Di samping itu program berkenaan juga memberi tumpuan kepada golongan belia yang gagal memperoleh pekerjaan yang sesuai dan ibu-ibu tunggal.

KPI bagi program Latihan Kemahiran Keusahawanan adalah 80 peratus kadar kejayaan dalam mendapat pekerjaan.

”Mendapat pekerjaan di sini bermaksud peserta kursus memulakan perniagaan sendiri atau bekerja di bawah majikan dengan pendapatan tambahan antara RM800 hingga RM1,500 sebulan,” ujar beliau.

Menurutnya, untuk memastikan para peserta mendapat manfaat daripada program-program itu, mereka telah didedahkan kepada kursus-kursus yang ditentukan oleh kehendak pasaran kerja serta keperluan masyarakat.

Kursus-kursus kemahiran yang sedang diajar di ‘empower’ Kemaman termasuk mekap dan tatarias, pembuatan roti, jahitan dan rekaan fesyen, mendandan rambut dan pendawaian serta kerja-kerja pemasangan paip.

Utusan Malaysia

No comments:

Post a Comment