Friday, December 9, 2011

Masalah Kesesakan Pekan Batu Enam Bakal Selesai

Masalah kesesakan yang sering berlaku di pekan Batu Enam dekat sini, bakal diatasi apabila bulatan di situ digantikan dengan persimpangan lampu isyarat.

Ia akan dilaksanakan di bawah Rancangan Kawasan Khas (RKK) Tepoh-Batu Enam yang turut merangkumi beberapa projek lain, antaranya sambungan jalan dari bulatan Batu Enam dan menaik taraf jalan di sekitar kawasan itu.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said memberitahu sidang Dewan Undangan Negeri semalam, kerajaan negeri telah mohon untuk membuat sambungan jalan dari bulatan Batu Enam ke Jambatan Manir.

"Ia juga akan disambung bermula dari kawasan Durian Burung dan Jambatan Buluh Gading sehingga ke Batu Enam semula serta ia bakal dijadikan empat lorong.

"Kerajaan juga merancang untuk menaikkan taraf Jalan Persekutuan dari Tepoh ke Gemuruh, menjadikannya empat lorong yang akan bersambung ke jalan masuk Lebuh Raya Pantai Timur di samping menaik taraf persimpangan Tepoh," katanya.

Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan lisan Muhammad Ramli Noh (BN-Tepoh) berkenaan status terkini RKK Tepoh - Batu Enam.

Ahmad turut memaklumkan, Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) negeri turut bercadang mewujudkan satu sungai baharu dan dua kolam takungan air di kawasan itu bagi mengatasi masalah banjir yang sering berlaku di kawasan Kuala Nerus.

"Kalau ikut kajian ketika pembinaan empangan Kenyir dulu, keseluruhan kawasan itu merupakan kawasan tadahan air hujan, tetapi kini sudah jadi kawasan perumahan yang utama di bahagian Kuala Terengganu Utara.

"Untuk itu kita telah melantik konsultan berkaitan dan ketika kajian itu dibentangkan baru-baru ini, tebatan banjir perlu dibina di kawasan itu melibatkan kos RM300 juta," jelasnya.

No comments:

Post a Comment