Friday, July 27, 2012

Wanita Pembawa HIV/AIDS Boleh Ancam Kestabilan Institusi Keluarga

Golongan wanita yang membawa virus HIV/AIDS boleh mengancam kestabilan institusi kekeluargaan khususnya suri rumah dan kaum ibu kerana mereka merupakan tonggak rumah tangga.

Presiden Majlis AIDS Malaysia (MAM) Datuk Dr Raj Karim berkata golongan wanita yang menghidap penyakit ini membawa implikasi yang besar kerana mereka mempunyai tanggungjawab yang besar dalam menguruskan keperluan anak-anak.

"Kebanyakan wanita terdedah kepada virus tersebut akibat perhubungan intim tanpa mengetahui kedudukan dan aktiviti pasangan, menjadi mangsa suami penagih dadah dan beberapa faktor lain yang seterusnya akan menyebabkan jangkitan pada janin dan anak-anak lain.

"Pembawa HIV/AIDS bukan sahaja menderita dari segi fizikal malahan turut menghadapi tekanan emosi dan perasaan akibat stigma dan diskriminasi masyarakat terhadap mereka," katanya kepada pemberita pada majlis Iftar Ramadan bersama Komuniti yang Disayangi bagi meraikan komuniti yang kurang bernasib baik itu di Kuala Terengganu,  semalam.

Tambah Dr Raj lagi, apa yang membimbangkan bagi anak-anak, mereka tidak mendapat kasih sayang, rangsangan sosial serta contoh yang betul daripada ibu bapa dan orang dewasa di sekeliling mereka.

Persekitaran seperti itu akan membawa kepada personaliti negatif anak-anak.

No comments:

Post a Comment