Tuesday, August 14, 2012

Tanah Nilai Tinggi - Kroni PAS Kaya, Rakyat Terus Ketagih


"Kerajaan BN tidak menyorok pembahagian tanah kepada wakil rakyat, tetapi PAS tidak berbuat demikian, sebaliknya berselindung di sebalik nama syarikat dan koperasi...Kerajaan BN membahagikan lot-lot tapak rumah dan pertanian kepada semua rakyat yang layak. Ada juga beberapa wakil rakyat dan Exco yang diberi tanah (semasa pemerintahan BN) kerana mereka layak mendapat tanah," - Datuk Seri Ahmad Said

Pemimpin PAS mengagihkan tanah bernilai tinggi terutama di beberapa kawasan di bandar raya Juaka Terengganu kepada syarikat kroni pemimpin PAS ketika parti itu memerintah negeri ini dari 1999 hingga 2004.

Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said mendakwa, mereka berselindung di sebalik syarikat dan koperasi dalam mengagih-agihkan tanah yang menyebabkan kerajaan negeri menanggung kerugian besar.

"Banyak kawasan tanah di bandar Kuala Terengganu yang mempunyai nilai komersial tinggi dan boleh dibangunkan dengan pelbagai projek, kita simpan bagi kegunaan masa depan.

"Bagaimanapun, tanah-tanah tersebut telah diagih-agihkan kepada kroni-kroni pemimpin PAS yang berselindung di sebalik nama syarikat dan koperasi sewaktu mereka memerintah," katanya pada sidang akhbar selepas sidang Dewan Undangan Negeri, di Kuala Terengganu semalam.

Isu tanah menjadi topik hangat pada persidangan DUN kali ini apabila pihak pembangkang cuba memutar-belitkan isu berkenaan seolah-olah menampakkan kesalahan Kerajaan Barisan Nasional (BN).

Beliau berkata, keadaan itu amat jauh berbeza pada zaman pemerintahan BN yang sangat telus dalam soal pembahagian tanah kepada rakyat.

“Kerajaan BN membahagikan lot-lot tapak rumah dan pertanian kepada semua rakyat yang layak. Ada juga beberapa wakil rakyat dan Exco yang diberi tanah (semasa pemerintahan BN) kerana mereka layak mendapat tanah,” katanya.

Menteri Besar berkata, Kerajaan BN tidak menyorok pembahagian tanah kepada wakil rakyat, tetapi PAS tidak berbuat demikian, sebaliknya berselindung di sebalik nama syarikat dan koperasi.

Akhirnya syarikat kroni dan koperasi PAS yang mendapat tanah yang luas dan tanah yang mempunyai nilai komersil tinggi di kawasan bandar yang untung dan rakyat tetap dahagakan tanah.

No comments:

Post a Comment