Saturday, September 22, 2012

Guru Agama, Penjawat Awam Digalak Menjadi Imam, Bilal

Sebahagian imam dan bilal yang hadir pada Program Multaqa Imam dan Bilal Masjid anjuran Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu bertempat di Dewan Auditorium Jaheat.
 Guru agama dan kakitangan kerajaan di negeri ini digalakkan menjadi imam dan bilal secara sukarela atau sambilan bagi mengatasi masalah ketiadaan khidmat tersebut sekiranya imam dan bilal tetap mengalami keuzuran.

Pengerusi Jawatankuasa Agama dan Penerangan negeri, Khazan Che Mat berkata, ramai kalangan guru sekolah dan kakitangan kerajaan yang tidak boleh memberi komitmen tetapi berminat dan bersedia berkhidmat sebagai imam atau bilal.

Namun katanya ada kalangan mereka ini memang telah memberi khidmat walaupun tidak secara formal.

“Imam dan bilal atau pengerusi masjid disarankan dapatkan khidmat orang agama sekitar yang terdiri daripada kalangan guru agama dan kakitangan kerajaan bagi mengatasi masalah kekurangan imam dan bilal.

“Nama mereka boleh diberikan kepada Pejabat Agama supaya dapat dibuat pelantikan secara formal dan memberi sijil tauliah sebagai imam dan bilal sukarela atau sambilan.

"Saya percaya ada kalangan mereka ini berminat tetapi tidak dapat memberi komitmen sepenuhnya seperti mana imam dan bilal lantikan tetap," katanya.

Bagaimanapun kata beliau, mereka tiada halangan sekiranya khidmat mereka diperlukan pada bila-bila masa secara sukarela sekiranya imam atau bilal tetap dalam keuzuran.

Beliau berkata demikian kepada media selepas hadir merasmikan Program Multaqa Imam dan Bilal Masjid daerah Kuala Terengganu di Dewan Auditorium Jabatan Hal Ehwal Agama Terengganu (Jaheat).

Hadir sama, Pengarah Jaheat, Samsiah Awang dan juga Pegawai Agama Daerah Kuala Terengganu, Mohd Ariffin Jusoh.

Program yang dianjurkan Pejabat Agama Daerah Kuala Terengganu itu disertai 300 peserta.

Mengulas lanjut, Khazan berkata, imam dan bilal digalakkan meningkatkan ilmu pengetahuan dengan mengikuti kelas dan kursus supaya kefahaman lebih meluas dan mendalam dalam sesuatu perkara untuk disampaikan kepada orang ramai.

No comments:

Post a Comment