Thursday, October 11, 2012

Bekas Pejuang Menentang Komunis Dapat Habuan


Terpaksa bertarung nyawa ketika bertempur dengan pengganas Komunis merupakan sebahagian detik hitam yang sukar dilupakan buat bekas pejuang yang pernah berkhidmat pada zaman darurat dahulu.

Biarpun peristiwa itu sudah lebih setengah dekad berlalu, namun bagi pasukan keselamatan yang berkhidmat dalam tempoh getir itu, ia merupakan nostalgia yang tidak pernah luput di ingatan mereka.

Pengalaman itu dikongsi bersama oleh 20 warga emas yang menerima sumbangan daripada kerajaan sebagai penghargaan atas pengorbanan mereka, sebahagiannya pernah berkhidmat ketika zaman pengganas Komunis dahulu.

Menceritakan kisah duka itu, Halimah Abdul Rahman, 86, berkata, dia berkhidmat dalam pasukan polis sejak 1953 hingga 1956.

Katanya, antara pengalaman yang sukar dilupakan adalah ketika bertugas di Balai Polis Paka apabila dua anggota Komunis menyerah diri.

“Peristiwa komunis serah diri pada makcik itu antara yang makcik ingat ketika bertugas sebagai ‘assistant constabel’, “Yang lain banyak yang mak cik lupa,” kata warga emas yang berumur lebih tiga suku abad dan kini menetap di Sungai Buaya itu.

Bagi Mustaffa Sulong, 75, sumbangan yang diterima itu amat bermakna bagi dirinya. Katanya, walaupun sagu hati diberikan tidak seberapa namun memberi penuh pengertian sebagai tanda penghargaan kepada anggota pasukan keselamatan sepertinya yang pernah berkorban nyawa mempertahankan kedaulatan tanah air.

“Alhamdulillah, terima kasih atas pemberian ini. Dengan duit ini sekurang-kurangnya boleh digunakan untuk perbelanjaan harian,” kata Mustaffa yang kini berkerusi roda.

Majlis penyampaian sumbangan disempurnakan Ketua Polis Daerah, Superintendan Dahlan Mohd Noor.

Sinar Harian

No comments:

Post a Comment