Monday, November 19, 2012

Hansen "Hidu' Juara Dunia



Harapan seluas lautan buat Bjorn Hansen untuk meraih kejuaraan Alpari World Match Racing Tour (AWMRT), sekali gus merangkul gelaran juara dunia tahun ini.

Namun jurumudi Mekonomen Sailing Team itu sedar, peluang menjadi juara dunia kali pertama bergantung kepada prestasinya di kejohanan Piala Monsun yang juga sirkit terakhir AWMRT di Pulau Duyong, Terengganu, awal bulan depan.

Semuanya boleh menjadi kenyataan jika saya mampu layak sekurang-kurangnya ke peringkat separuh akhir di Pulau Duyong, katanya dalam laman web AWMRT, kelmarin.

Pelayar Sweden berusia 45 tahun itu berkata, jurumudi Team GAC Pindar, Ian Williams, juga berpeluang cerah meraih kejuaraan dunia buat kali keempat.

Hansen yang memenangi sirkit Korean Match Cup dan STENA Match Cup Sweden, berada di tangga teratas siri jelajah AWMRT dengan 104.25 mata, cuma 2.25 mata di depan pelumba Inggeris (Williams) berusia 35 tahun itu.

Jika dikira rekod perlumbaan di antara dua pelayar itu musim ini, Hansen mempunyai kelebihan menang sembilan kali dan kalah lima kali.

Memang musim ini kami berdua mengungguli siri jelajah AWMRT dan jika mengikut rekod tahun ini, kami cuma gagal ke pusingan separuh akhir sekali saja, katanya.

Williams yang sebelum itu muncul juara Chicago Match Cup turut mengakui peluang yang diberikan Hansen di Switzerland digunakan sepenuhnya di Perancis.

Berita Harian

No comments:

Post a Comment