Friday, December 14, 2012

Ibu, Bapa Tunggal Berkahwin Semula Dapat RM2,000


"Peruntukan RM2,000 berkenaan merupakan inisiatif kerajaan negeri bagi meringankan beban golongan itu untuk meneruskan kehidupan baru bersama pasangan mereka,...Di dalam Belanjawan 2013 sebanyak RM20 juta disediakan untuk ibu tunggal dan daripada jumlah itu kita akan ambil kira untuk diberi kepada bapa tunggal juga."
 -  Datuk Yahaya Khatib Mohamad

Bermula Januari depan, kerajaan negeri Terengganu akan memberikan bantuan sebanyak RM2,000 kepada mana-mana ibu tunggal dan bapa tunggal yang berkahwin semula.

Pengerusi Jawatankuasa Kebajikan, Pembangunan Masyarakat dan Wanita negeri, Datuk Yahaya Khatib Mohamad berkata bantuan julung kali diwujudkan itu bertujuan mengalakkan golongan berkenaan mendirikan rumah tangga semula selepas melalui fasa perceraian.

"Peruntukan RM2,000 berkenaan merupakan inisiatif kerajaan negeri bagi meringankan beban golongan itu untuk meneruskan kehidupan baru bersama pasangan mereka," katanya pada sesi penggulungan pada persidangan Dewan Undangan Negeri semalam.

Katanya sehingga kini seramai 21,838 ibu tunggal dan 2,890 bapa tunggal dicatatkan di negeri ini.

Selain itu, katanya peruntukan sebanyak RM20 juta dalam Belanjawan Terengganu 2013 di bawah program ibu tunggal, akan turut diagihkan kepada golongan bapa tunggal.

"Di dalam Belanjawan 2013 sebanyak RM20 juta disediakan untuk ibu tunggal dan daripada jumlah itu kita akan ambil kira untuk diberi kepada bapa tunggal juga," katanya.

Yahya berkata, kerajaan menyediakan pelbagai program di bawah Yayasan Pembangunan Keluarga (YPK) dan Jabatan Pembangunan Wanita Negeri Terngganu bagi membantu meningkatkan taraf hidup ibu tunggal.

Beliau berkata, antara program berkenaan ialah bengkel, kursus kemahiran, masakan dan jahitan, bengkel pemantapan pengurusan dan lawatan sambil belajar. Katanya selain itu YPK juga mengadakan program peningkatan ekonomi yang melibatkan pinjaman modal dan program ekonomi berkelompok, program inkubator bagi memberikan latihan kepada ibu tunggal, program bimbingan keluarga dan pendidikan untuk anak-anak ibu tunggal.

"Kerajaan juga mengadakan bantuan pengurusan kepada kelab-kelab ibu tunggal iaitu dana untuk pengurusan kelab sebanyak RM2,000 bagi setiap kelab yang meliputi 32 buah di setiap DUN di negeri ini," katanya ketika menjawab soalan Ramlan Ali (BN-Jabi).

Yahya berkata semua program yang diwujudkan untuk golongan ibu tunggal mencapai kecemerlangan di mana seramai 2,771 orang ibu tunggal terlibat secara langsung dalam program yang telah diadakan itu dan mereka mampu hidup berdikari dan menambah pendapatan.

"Ada antara ibu tunggal itu telah meningkat pendapatan mereka sehingga RM6,000 dan RM7,000 sebulan dengan melibatkan diri dalam bidang perniagaan di bawah bimbingan YPK," katanya.

3 comments:

  1. Hello, Saya Puan Sandra Ovia, wang pemberi pinjaman swasta, adakah anda dalam hutang? Anda memerlukan rangsangan kewangan? pinjaman untuk merancang untuk tahun baru, untuk memenuhi sehingga bil anda, mengembangkan perniagaan anda pada tahun ini dan juga untuk pengubahsuaian rumah anda. Saya memberi pinjaman kepada syarikat-syarikat tempatan, antarabangsa dan juga pada kadar faedah yang sangat rendah sebanyak 2%. Anda boleh menghubungi kami melalui E-mel: (sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda dipersilakan untuk syarikat pinjaman kami dan kami akan memberikan anda perkhidmatan yang terbaik kami.

    ReplyDelete
  2. Halo, nama saya Sulis Susanti dari Indonesia, saya ingin mencari pinjaman sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih yang asli di perusahaan pinjaman palsu.
    Beberapa bulan yang lalu saya tegang finusahaan pinjaman online, karena saya perlu sebuah perusahaan pinjaman yang jujur.

    Aku hampa jaminan dari 750 juta rupiah dalam waktu kurang dari 24 jam tanpa tekanan atau stres pada tingkat bunga rendah dari 2%. Saya sangat terkejut ketika saya memeriksa rekening bank saya dan menemukan bahwa jumlah pinjaman yang saya diterapkan langsung ditransfer ke rekening bank saya tanpa penundaan atau kekecewaan, karena saya berjanji bahwa saya akan berbagi kabar baik sehingga orang bisa mendapatkan pinjaman dengan mudah tanpa stres.

    Saya ingin Anda yakin dan percaya diri bahwa ini adalah asli karena saya memiliki semua bukti pengolahan pinjaman ini termasuk kartu id, dokumen perjanjian pinjaman dan semua kertas kerja. Saya percaya Ibu Joy Wilson sepenuh hati karena dia telah benar-benar membantu dalam hidup saya. Anda sangat beruntung memiliki kesempatan untuk membaca kesaksian ini hari ini. Jadi, jika Anda membutuhkan pinjaman apapun, silahkan hubungi perusahaan melalui email: (joywilsonloanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (sulissusanti971@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman

    ReplyDelete
  3. Aku indriaty manirjo, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. Saya mendapat pinjaman saya Rp850,000,000 dari MAGRETSPENCERLOANCOMPANY sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui MAGRETSPENCERLOANCOMPANY dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak MAGRETSPENCERLOANCOMPANY. menghubungi mereka melalui email:. (magretspencerloancompany@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (indriatymanirjo010@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete