Thursday, January 24, 2013

30 Guru Terengganu Terima Anugerah Guru Unggul ExxonMobil 2012

 

Seramai 30 guru cemerlang dipilih sebagai penerima Anugerah Guru Unggul ExxonMobil 2012 di Terengganu sebagai tanda pengiktirafan terhadap dedikasi mereka.

Pada majlis penghargaan yang diadakan di Primula Beach Hotel di Kuala Terengganu, malam tadi, Pengerusi ExxonMobil Subsidiaries Malaysia, J Hunter Farris (kiri) berkata pihaknya akan sentiasa memberi sokongan dari pelbagai aspek bagi memastikan sektor pendidikan di Terengganu terus unggul dan cemerlang untuk masa depan yang lebih gemilang.

"Insan penting yang menjadi tonggak utama kecemerlangan pendidikan di Terengganu ialah guru dan kami memperuntukkan RM45,000 pada program ini sebagai mengiktiraf peranan guru yang sangat berdedikasi selama ini," katanya pada majlis itu yang disempurnakan Menteri Besar Terengganu Datuk Seri Ahmad Said.

Kesemua guru terbabit menerima wang tunai RM1,050, sijil penghargaan dan plak setiap seorang.

Bagi Kamariah Jusoh, 52 seorang guru pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan (SK) Kompleks Seberang Takir, beliau menganggap anugerah itu sebagai pembakar semangat untuk terus mencurah bakti kepada kanak-kanak Orang Kurang Upaya.

"Saya memohon kepada Kementerian Pelajaran untuk mengajar di kelas khas ini kerana mahu memastikan kanak-kanak istimewa ini mampu menguruskan keperluan diri sendiri dan menerima hak pendidikan yang sama seperti insan normal lain.

"Kenangan manis saya ialah apabila seorang murid yang pada mulanya langsung tidak tahu menulis, membaca dan mengira akhirnya dapat menguasai kemahiran itu selepas setahun belajar di kelas saya," katanya yang pertama kali menerima anugerah itu.

Bagi Hong Ching Teck pula, pengalaman beliau mengajar Bahasa Inggeris selama 34 tahun akan dimanfaatkan untuk terus memberi khidmat terbaik kepada anak Terengganu menguasai bahasa utama dunia itu

"Saya akan gandakan usaha dan fokus diberi kepada pelajar-pelajar yang akan menduduki Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) pada tahun ini supaya mereka mampu menguasai BI dengan baik," katanya yang kini mengajar di SK Seri Geliga, Kemaman.

No comments:

Post a Comment