Friday, March 1, 2013

Asrama Maahad Darul Quran Nyaris Terbakar Lagi

Pegawai dan anggota bomba membuat pemeriksaan selepas menerima laporan mengenai kebakaran blok D asrama Maahad Darul Quran, kelmarin.
Tindakan pantas sekumpulan pelajar Maahad Darul Quran di Rusila di Marang, berjaya memadam kebakaran yang mampu mengakibatkan bangunan asrama pusat pengajian itu musnah buat kali kedua dalam tempoh sebulan.

Dalam kejadian kira-kira jam 5.20 petang itu, suasana menjadi kelam-kabut apabila sekumpulan pelajar terlihat kepulan asap di bahagian bumbung salah sebuah blok asrama sebelum mereka membuat pemeriksaan.

Bagaimanapun, kebakaran kecil di blok D asrama akhirnya berjaya dipadamkan sekumpulan pelajar terbabit yang ketika itu dalam perjalanan pulang ke asrama selepas sesi kuliah mereka berakhir.

“Saya nampak asap di bahagian atas blok asrama lalu memaklumkan kepada yang lain. Kami kemudiannya membuat pemeriksaan dan mendapati, ada kebakaran di blok D lalu segera memadamkannya,” kata Ahmad Khalis Ahmad Zubaidi, 17.

Ahmad Khalis berkata, blok asrama yang nyaris terbakar itu menempatkan kira-kira 50 pelajar, namun ketika kejadian tiada penghuni berada di dalam bilik.

Sementara itu, sepasukan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat daerah Marang yang menerima panggilan kecemasan kira-kira jam 5.21 petang tiba di tempat kejadian kira-kira 10 minit kemudian dan mendapati kebakaran itu sudah dipadamkan.

Ketua Balai Bomba dan Penyelamat daerah, Mohd Zamri Awang Long mengesahkan menerima laporan. Pihaknya masih belum mengetahui punca sebenar kebakaran dan kini masih menjalankan siasatan.

Terdahulu, dalam kejadian pada 5 Februari lalu, salah sebuah blok asrama pusat pengajian Maahad Darul Quran yang dihuni 90 pelajar berusia 13 dan 14 tahun itu musnah sama sekali akibat kebakaran yang berlaku kira-kira jam 10.30 pagi

SH Online

No comments:

Post a Comment