Saturday, March 15, 2014

Pesawat MH370 Terbang Di Ruang Udara Poland, Ke Mana Gerangan Destinasinya?


"Mengejutkan juga hari ini, kenapa tiba-tiba polis menyiasat rumah juruterbang pesawat MH370 ekoran pengesahan perdana menteri bahawa pesawat itu secara sengaja ditukar haluannya. Anggota polis dilaporkan sampai ke rumah Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53, sebaik sahaja Perdana Menteri menamatkan sidang medianya."

SEPANG (15 Mac 2014) - Satu gambar disiarkan agensi berita Reuters (gambar atas) yang diambil pada 5 Februari 2014 menunjukkan bahawa Boeing 777-200ER milik Malaysian Airlines (MAS) terbang di ruang angkasa Poland.

Malah, menurut pegawai Amerika Syarikat, teori rampasan pesawat itu turut dikaitkan dengan kemungkinan pesawat itu mungkin akan digunakan bagi tujuan tertentu yang bersifat 'tidak baik atau jenayah' ( nefarious purposes) selepas ini. (Nefarious simply means that which is wicked. This word can be used to describe activities and actions that are considered to be criminal. Nefarious is a synonym to villainous, infamous, mean and evil.) 

Penyiasat mengatakan mereka tidak boleh menolak kemungkinan pesawat itu dirampas dan sedang menyelidik sama ada salah seorang juruterbang atau anak kapal turut terbabit.
 

Hari ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak pada sidang medianya, tidak mengesahkan laporan media berhubung pesawat MH370 kemungkinan dirampas.

"Walaupun ada laporan media yang mengatakan pesawat ini dirampas, saya ingin jelaskan kami masih menyiasat semua kemungkinan yang menyebabkan MH370 menyimpang dari laluan asalnya," katanya.

Katanya, data baru daripada satelit itu mempunyai kesan besar ke atas bentuk dan bidang operasi pencarian.

"Kami menghentikan pencarian di Laut China Selatan dan menilai semula penempatan aset kita," katanya.

Mengejutkan juga hari ini, kenapa tiba-tiba polis menyiasat rumah juruterbang pesawat MH370 ekoran pengesahan perdana menteri bahawa pesawat itu secara sengaja ditukar haluannya.

Anggota polis dilaporkan sampai ke rumah Kapten Zaharie Ahmad Shah, 53, sebaik sahaja Perdana Menteri menamatkan sidang medianya.

Kumpulan penyiasat mengesahkan pesawat yang dikesan melalui radar tentera adalah pesawat MH370 yang hilang sejak seminggu lalu selepas sistem perhubungannya dimatikan sebelum melalui pantai timur Malaysia minggu lalu, kata Najib.

Malah menurut satu laporan, pesawat MAS itum mungkin sengaja dialihkan ke arah Lautan Hindi oleh seseorang yang ada kemahiran tentang penerbangan dan kedudukan radar, kata seorang pegawai kanan tentera Malaysia.

Komen tersebut menguatkan lagi dakwaan mengenai misteri kehilangan pesawat yang membawa 239 penumpang itu mungkin dirampas.

"Individu itu boleh jadi juruterbang yang profesional dan cekap," kata pegawai tersebut yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat pesawat MH370.

Beliau berkata, teori itu berdasarkan data dari radar militari yang masih lagi tidak diketahui. Radar tersebut terus mengesan laluan pesawat selama beberapa jam selepas ia hilang dari radar pusat kawalan trafik udara dan radar awam, katanya.

Pesawat itu dipercayai diterbangkan ke Lautan Hindi, beratus-ratus kilometer dari laluan sebenar penerbangan pesawat itu.

"Dia tahu cara untuk mengelak dikesan radar awam. Dia dilihat sudah mengkaji cara untuk mengelak daripada dikesan," katanya.

Berikutan itu, penyiasat antrabangsa mengatakan mereka tidak menolak kemungkinan pesawat itu masih utuh dan diterbangkan ke satu destinasi yang belum dikenal pasti.

Berikutan itu, kini senarai penumpang dan anak kapal pesawat MH370 menjadi fokus baru siasatan kerajaan Malaysia selepas penemuan beberapa data baru yang disahkan oleh beberapa penguatkuasa penerbangan.
 
"Berdasarkan perkembangan baru ini, pihak berkuasa Malaysia memfokuskan semula siasatan mereka kepada kru dan penumpang di dalam pesawat," kata Najib pada sidang media di KLIA petang ini.

Perdana Menteri mendedahkan bahawa pesawat MH370 telah sengaja diterbangkan dalam arah yang berbeza.

Katanya, ia diperolehi berdasarkan kerja forensik yang dibuat oleh FAA, NTSB, AAIB dan pihak berkuasa Malaysia yang bekerja secara berasingan ke atas data yang sama.

"Berdasarkan data baru itu, kali terkahir komunikasi disahkan antara pesawat dengan satelit adalah pada 8.11 pagi waktu Malaysia hari Sabtu, 8 Mac," katanya.

Katanya, berdasarkan jenis data satelit yang ada, ia bagaimanapun tidak boleh mengesahkan tempat pesawat itu membuat hubungan terakhir dengan satelit.


Najib berkata pihak berkuasa masih menyiasat semua kemungkinan, sebab kenapa penerbangan MH370 itu menyimpang daripada laluan asalnya menuju ke Beijing, selepas disahkan bahawa pesawat yang dilihat dalam data radar utama ialah MH370.

"Sepanjang tujuh hari lepas kami telah menjejaki setiap penunjuk dan meneliti setiap kemungkinan. Kepada keluarga dan rakan-rakan mereka yang terlibat, kami harap maklumat baharu ini akan membawa kita lebih hampir kepada penemuan pesawat itu," katanya.

Berdasarkan data daripada radar yang dikesan oleh Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), kerajaan mengesahkan pesawat yang ditunjukkan dalam data asal adalah MH370.

Beliau berkata, pasukan penyiasat kemudian membuat pengiraan yang akan menentukan sejauh mana pesawat itu boleh terbang selepas perhubungan terakhir itu dan ia akan membantu negara membuat pencarian.


"Kita sedang bekerjasama dengan negara-negara yang terbabit dalam operasi mencari dan menyelaamaat untuk mendapatkan semua maklumat yang relevan dengan usaha mencari, termasuk data radar,”.

Menurut Najib, pencarian pesawat ini sedang memasuki fasa baru ke arah dua koridor baru di utara Malaysia dan satu lagi di selatan negara ini.

Koridor utara adalah menuju ke Turkmenistan, Kazakhstan serta utara Thailand manakala koridor selatan ialah di Indonesia dan selatan Lautan Hindi.

Najib memberi jaminan, Malaysia akan terus meningkatkan usaha mencari dan berharap maklumat baru yang diperolehi akan membawa kepada satu langkah mendekati penemuan pesawat itu.

Setakat ini, 15 negara menyertai misi mencari dan menyelamat pesawat berkenaan sejak seminggu lalu di kawasan Laut China Selatan, Selat Melaka dan kini diperluas di kawasan Laut Andaman dan Lautan Hindi.

Antara negara terlibat dalam misi berkenaan termasuk Amerika Syarikat, Vietnam, Australia, China, India dan Singapura.

Najib juga mengarahkan pihak berkuasa Malaysia supaya berkongsi semua maklumat yang berkaitan secara bebas dan telus dengan pasukan penyiasatan yang lebih besar, negara-negara jiran dan rakan antarabangsa yang menyertai operasi bersama itu.

Beliau menambah kata Malaysia Airlines telah memberitahu kaum keluarga penumpang dan anak kapal pesawat itu tentang perkembangan baharu ini pagi tadi.

"Kepada keluarga dan rakan-rakan mereka yang terlibat, kami berharap maklumat baharu ini akan membawa kita lebih hampir kepada penemuan pesawat itu. Tiada kata-kata yang boleh menggambarkan keperitan yang mereka lalui kini. Ingatan dan doa kita bersama mereka," katanya.

1 comment:

  1. Saya rasa PEsawat tidak ada dalam bumi, barang sebesar itu ga ketemu rasanya aneh. yg lebih tepat menurut filing saya, pesawat berada di luar angkas.

    ReplyDelete