Tuesday, April 15, 2014

Dewan: MH370 - Adun Terengganu Mahu Tindakan Tegas Terhadap Penyebar Fitnah

Pihak yang menyebarkan spekulasi, maklumat palsu dan fitnah terhadap pemimpin negara berhubung peristiwa kehilangan pesawat penerbangan Malaysia Airlines MH370 perlu dikenakan tindakan tegas. 

Anggota Dewan Undangan Negeri (BN-Kota Putera) Mohd Mahdi Musa berkata perkara tersebut melibatkan kepentingan awam dan perbuatan itu telah menyebabkan berlaku perpecahan rakyat apabila disebarluaskan dalam media, khasnya media sosial.

"Fitnah ini juga semakin serius apabila ia melibatkan hubungan Malaysia dan negara lain menjadi dingin...dan jika tidak ditangani dengan tegas dan serius akan mengancam keselamatan dalam negara dan rakyat kita di luar negara," katanya ketika berucap mengemukakan usul itu di persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu di Kuala Terengganu, semalam.

Beliau juga mencadangkan agar sidang ditangguh mengikut Fasal 30 Peraturan-peraturan dan Perintah-perintah Tetap Dewan Undangan Negeri bagi membolehkan dewan merundingkan isu-isu penyebaran maklumat palsu dan fitnah terhadap negara, berkaitan kehilangan pesawat MH370.

Beliau berkata langkah pencegahan perlu dilakukan segera sebelum perasaan marah rakyat terhadap pemimpin negara berlarutan dan menjurus kepada pepecahan masyarakat.

Menurutnya perbuatan menyebar fitnah itu bertentangan dengan prinsip Rukun Negara yang menjadi asas idealogi dan falsafah negara dalam melahirkan perasaan cinta dan setia kepada negara serta kelangsungan permuafakatan dan perpaduan rakyat.

No comments:

Post a Comment