Friday, June 6, 2014

Projek Mini Estet Padi Di Setiu Akan Dimulakan Mac Tahun Depan

Gambar fail...bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said ketika melawat jelapang padi di Sri Cempaka, Kampung Jelapang, Setiu pada 2011.
Projek Mini Estet Padi dekat Kampung Jelapang di Mukim Chalok di Setiu, yang bermula Mac tahun depan, dijangka dapat mengeluarkan 1,200 tan metrik padi untuk setiap musim.

Ini sekali gus mengurangkan kebergantungan beras import dari luar negara.

Pengurus Besar Pertubuhan Peladang Kawasan (PPK) Setiu, Mohamad Saipudin Abas berkata apabila berjaya kelak, projek perintis seluas 400 hektar itu akan mengeluarkan hasil pertama selang tiga bulan kemudiannya dan juga akan dijadikan contoh kepada lebih banyak mini estet yang lain di Terengganu.

"Buat permulaan, mini estet secara komersial ini akan menggunakan teknologi pertanian yang lebih moden dengan seliaan 10 pekerja agar pengeluarannya lebih banyak dan cepat.

"Satu hektar sawah dapat mengeluarkan tiga tan metrik padi setiap kali dituai dan ia akan mengeluarkan hasil sebanyak dua kali dalam setahun," katanya semalam.

Seramai 75 pesawah sekitar Setiu hadir ke taklimat Skim Insentif Pengeluaran Padi (SIPP) yang dianjurkan Pertubuhan Peladang Kebangsaan (Nafas) semalam.

Sementara itu, Pengurus Besar Bahagian Pemajuan PPK, Mohd Yusof Hassan berkata taklimat itu diadakan untuk memberi penerangan kepada pesawah mengenai manfaat yang bakal mereka terima daripada pelaksanaan skim SIPP itu.

"Masih ramai yang tidak faham mengenai pelaksanaan oleh kerajaan ini termasuk pemberian baja, racun, dan kapur untuk tujuan penanaman yang lebih efisyen.

"Sebab itu, kita turun padang untuk memastikan mereka faham dan kerjasama erat ini akan membolehkan matlamat SIPP untuk memastikan pengusaha pertanian memperolehi pendapatan setimpal serta menjamin pengeluaran bahan makanan tidak menurun akan tercapai," katanya.

No comments:

Post a Comment