"Badan itu akan mengaudit belokan dan permukaan lebuh raya yang mungkin tidak rata...Ia juga akan membuat profil jalan sama ada berlaku mendapan yang boleh mendedahkan bahaya kepada pengguna jalan raya."
- Datuk Seri Fadillah Yusof
Selepas
pelbagai punca dikaitkan dengan kemalangan dan kematian di Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2),
termasuk kerana paranormal, kerajaan akhirnya bersetuju melantik sebuah badan
penilai beba.
Ia sudah
dilantik untuk membuat penilaian keadaan LPT2 yang laporan awalnya dijangka
siap minggu depan.
Menteri
Kerja Raya, Datuk Seri Fadillah Yusof, berkata Jabatan Kerja Raya (JKR) telah
diarah untuk melantik badan penilai bebas tersebut bagi menilai semula
permukaan lebuh raya itu sama ada ia mematuhi kadar kelicinan yang ditetapkan.
Badan itu
juga akan mengaudit tahap keselamatan berhubung belokan dan permukaan lebuh
raya yang mungkin tidak rata.
"Ia
juga akan membuat profil jalan sama ada berlaku mendapan yang menyebabkan jalan
tidak rata yang boleh mendedahkan bahaya kepada pengguna jalan raya," katanya
kepada pemberita pada Konvensyen Antarabangsa Ukur Bahan 2015 di Kuala Lumpur hari
ini.
Menurut
satu laporan, pakar lebuh raya, Dr
Muhammad Marizwan Abdul Manan hari ini berkata sudah tiba masanya kepada
Kerajaan untuk mendapatkan khidmat badan-badan profesional bebas bagi melakukan
audit ke atas lebuh raya di Malaysia.
Ini kerana
banyak kemalangan dan kematian berlaku di LPT2.
Beliau
mempersoalkan mengapa tidak dilakukan sebarang audit oleh badan bebas walaupun
terdapat kemalangan maut yang tinggi di lebuh raya.
Katanya, audit hendaklah dibuat di LPT2 di mana telah
terdapat 85 kematian dan 1,991 kemalangan sejak dibuka pada tahun 2011.
Menurutnya : “Statistik
menunjukkan bahawa 70% adalah kemalangan tunggal (kemalangan tanpa melibatkan
kenderaan lain) dan kira-kira 30% adalah disebabkan oleh jalan-jalan yang
rosak.
“Tetapi
adakah lebuh raya itu mempunyai ciri-ciri atau halangan yang boleh
menyelamatkan nyawa?
Dr Muhammad Marizwan |
Menurutnya,
dengan tol dan pembinaan lebuh raya di bayar oleh orang ramai, ia adalah sangat
penting dan perlu untuk mempunyai pihak bebas menjalankan audit yang kerap ke
atas lebuh raya.
Dr
Muhammad, yang terlibat dalam mereka bentuk LPT2 kira-kira 10 tahun lalu menjelaskan pereka lebuh raya tidak akan berkompromi dengan keselamatan tetapi
beliau mempersoalkan adakah kontraktor telah mematuhi sepenuhnya dengan reka
bentuk yang dipersetuju atau adakah pembinaan itu dibuat mengikut spesifikasi.
“Ramai
yang memberitahu kita bahawa lebuh raya dibina mengikut reka bentuk
antarabangsa. Saya bersetuju dengan itu.
“Tetapi
adakah spesifikasi reka bentuk diikuti semasa pembinaan? Juruaudit bebas akan
dapat memberitahu kita tentang perkara tersebut, “katanya.
Beliau
menegaskan bahawa beberapa lokasi bahagian lebuh raya adalah beralun dan
mencipta “kolam air” apabila berlaku hujan lebat.
Sementara
itu Menteri Kerja Raya berkata sebaik mendapat laporan awal, langkah mitigasi
termasuk menurap semula jalan atau memperbaiki lencongan akan diambil dengan
segera.
Fadillah
diminta mengulas mengenai keadaan LPT2 yang banyak merekod jumlah kemalangan
yang mengorbankan nyawa.
Berdasarkan
statistik Polis Diraja Malaysia, LPT2 sejauh 184 kilometer itu dari Jabor,
Kemaman ke Gemuruh, Kuala Nerus mencatat 1,989 kes kemalangan dan meragut 85
nyawa sejak beroperasi pada Januari 2011.
Sementara
pada Rabu lepas, enam sekeluarga yang dalam perjalanan dari Kuala Terengganu
menuju Kuantan maut dalam kemalangan di lebuh raya berkenaan dan seorang
penunggang motosikal pula maut semalam.
Fadillah menasihatkan pengguna LPT2 supaya berhati-hati dan sentiasa mematuhi arahan dan
had kelajuan yang ditetapkan ketika mengguna laluan itu.
"Kalau
mengikut segala garis panduan dan tatacara pemanduan berhemah, Insya-Allah
semua akan selamat di jalan raya," katanya.
Beliau
berkata Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan JKR juga diarahkan supaya
menempatkan lebih banyak papan tanda amaran di lokasi berisiko berlaku
kemalangan
"Ini
adalah tindakan segera yang diambil bagi meningkatkan keselamatan pengguna
jalan raya berkenaan," kata Fadillah.
Beliau
berkata punca kemalangan di kebanyakan lebuh raya dalam negara adalah berpunca
daripada kecuaian manusia, kenderaan yang tidak diselenggara dengan baik dan
keadaan jalan yang tidak selamat.
No comments:
Post a Comment