Wednesday, July 13, 2016

Kerana 'Izin Dalam Paksa', Rakyat Terengganu Berhak Minta Balik Duit Pelaburan


(Teganuku mulai hari ini mengupas isu Lebuh Raya Pantai Timur 2 atau LPT2, khususnya kesan dikenakan tol mulai tengah malam 15 Julai ini. Banyak isu sebelum dan selepas tol ini diperkenalkan kerana rakyat Terengganu turut 'melabur secara izin dalam paksa ' dalam pembinaan LPT2 ini)

Bahagian Pertama

Kita faham mana-mana lebuh raya memerlukan kos membiayai penyenggaraan dan operasi termasuk penyediaan kemudahan seperti perkhidmatan peronda, kawasan rehat dan rawat serta lain-lain kemudahan untuk keselesaan dan keselamatan pengguna lebuh raya.

Selain keselesaan, diharapkan usaha ini akan mengurangkan kes kemalangan kerana berlakunya kira-kira  2,000 kes kemalangan serta telah mengorbankan kira-kira 100 orang mangsa itu pada tahun 2015 sahaja.

Kos itu sama ada dibiayai oleh kerajaan atau melalui kutipan tol bergantung kepada kebijaksanaan pihak pengurusan lebuh raya berkenaan.

Dan begitulah juga dengan Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) yang dibuka kepada trafik sepenuhnya mulai 31 Jan 2015.

Kerajaan melantik Lebuhraya Pantai Timur 2 Sdn Bhd (LPT 2 Sdn Bhd), sebuah syarikat milik penuh Projek Lebuhraya Usahasama Berhad (PLUS Berhad),  untuk melaksanakan operasi, penyenggaraan dan kutipan tol di lebuh raya tersebut.

Kelmarin (11 Julai 2016), Ketua Pengarah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) Datuk Ismail Md Salleh mengumumkan bahawa cara mendapatkan peruntukan menyelenggarakan LPT2 ialah melalui tol di lebuh saya berkenaan berkuat kuasa bermula 15 Julai 2016, 12.01 tengah malam.

Keputusan kerajaan melaksanakan kutipan tol di LPT2 diumumkan selepas sambutan Hari Raya Aidilfitri, dibuat setelah mengambil kira kepentingan rakyat.

LPT2 sepanjang 184 kilometer bermula dari Jabor di Pahang hingga ke Kampung Gemuroh di Terengganu, merupakan lebuh raya empat lorong dua hala, dilengkapi dengan kemudahan 10 persimpangan bertingkat, tiga kawasan rehat dan rawat serta dua hentian sebelah.

Ada empat atau lima  perkara yang masih diperkatakan mengenai LPT2, selain pengenalan tol selepas digunakan secara percuma sebelum ini.

Ia membabitkan kos awal dan kos tambahan, desakan bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Said, ‘keberanian’ Menteri Besar,Ahmad Razif berdepan Perdana Menteri untuk menuntut hak, apa untungnya kepada rakyat Terengganu serta apa terjadi kepada dakwaan penyelewengan?

1.      Isu kos pembinaan LPT2.

Ada mengatakan LPT2 bernilai RM3 bilion dari sempadan Pahang hingga ke Kampung Gemuruh.

Sehingga ini, kos sebenar LPT2 masih menjadi perbahasan apabila bekas Menteri Besar Terengganu mengatakan beliau sendiri tidak mengetahui berapakah kos sebenar pembinaan LPT2 itu kerana beliau dimaklumkan LPT2 bernilai RM4 billion.


Perkara ini timbulkan pada persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN), bukan di kedai kopi di Kijal atau di Kuala Terengganu.

Pada Mac 2012, ketika itu Datuk Seri Anwar Ibrahim masih menjadi Ketua Pembangkang mendedahkan di Parlimen bahawa kerugian terpaksa ditanggung oleh pihak kerajaan dalam pembinaan projek Lebuhraya Pantai Timur (LPT Fasa Ke 2) yang menelan kos RM3.7 billion.

“Ia masih tidak dapat digunakan sepenuhnya akibat berlakunya kelewatan yang ketara dari tarikh jangka siap iaitu pada akhir tahun 2010. Kerugian tersebut berlaku disebabkan terdapat beberapa kontraktor yang sepatutnya disenarai hitamkan dari mendapat tender telah di’anugerahkan’ tender semula oleh kerajaan.”

Menurut Ahmad Said, Jumlah keseluruhan kos pembinaan pada asalnya ialah sebanyak RM1.8 billion dan 50 peratus daripada jumlah itu, diambil daripada dana khas kerajaan negeri Terengganu.

Jumlah ini bertentangan dengan apa yang disebut oleh Menteri Besar sekarang, Ahmad Razif Abdul Rahman yang mengatakan ‘wang rakyat Terengganu’ yang digunakan bagi pembinaan itu kini sebenarnya RM1.85 bilion.

Ini adalah pertambahan sekali ganda daripada yang disebut oleh Ahmad Said.

Berikutan itu Ahmad Razif berharap Kerajaan Persekutuan menyegerakan bayaran kos pembinaan LPT2 itu  sebanyak RM1.85 bilion. Jumlah tersebut merupakan pendahuluan yang diberi oleh kerajaan negeri dan sepatutnya dibayar semula mengikut kaedah tertentu.

2.      Antara punca Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Razak ‘marah’ Ahmad Said?

Walaupun dikatakan separuh daripada perbelanjaan asal RM1.8 bilion digunakan,  pertanyaan tetap wujud, berapa jumlah sebenar Dana Khas kerajaan negeri  yang telah digunakan dalam pembinaan LPT2.

Ini kerana menurut Ahmad Said, ketika beliau mula menduduki kerusi Menteri Besar, beliau tidak mengizinkan wang tambahan tersebut diambil bagi pembinaan LPT2 itu, hanya sekadar apa yang telah dibelanjakan sahaja.

Ini kerana permintaan menambah perbelanjaan bagi pembinaan LPT2 dan menggunakan duit Dana Khas Terengganu itu adalah tidak adil kerana di negeri-negeri lain, kosnya ditanggung oleh kerajaan pusat atau swasta.


Ahmad Said beberapa kali menimbulkan isu ini dan Putrajaya tetap membisu.

Apakah ini antara faktor kenapa Perdana Menteri berang dengan Ahmad Said sedangkan pada era Menteri Besar sebelumnya, Perdana Menteri ketika itu senang-senang sahaja membuat keputusan membelanjakan duit rakyat Terengganu untuk pelaburan dalam LPT2?

3.      Rakyat Terengganu Tanggung 50 Peratus Kos.

Ini Bermakna setidak-tidaknya ada pelaburan rakyat Terengganu sebanyak kira-kira RM900 juta di lebuh raya itu!

Bagaimana dengan pelaburan itu? Apakah ia menguntungkan atau merugikan?

Bagaimana wang pelaburan rakyat Terengganu akan dapat kembali? Isu ini diperkatakan acap kali oleh Ahmad Said, sama ada ketika beliau masih menjadi Menteri Besar atau juga selepas.

Walaupun didesak supaya Putrajaya memberikan 'jawapan hitam putih’ mengenai perkara ini, nampaknya jawapan yang dinantikan tidak juga tiba. Sedangkan jelas wang rakyat Terengganu digunakan sewenang-wenangnya oleh kerajaan Barisan Nasional (BN).

Kita faham ia untuk kemudahan rakyat tetapi apabila mengenakan tol nanti, apakah ada bahgian untuk rakyat Terengganu yang sudah melabur dalam lebuh raya berkenaan? Atau LLM akan menggunakan alasan, kutipan tol untuk urusan penyelenggaran dan pengurusan LPT2 semata-mata?

Seperti disebut Ahmad Said pada persidangan DUN lalu, oleh kerana dilaporkan tol akan diperkenalkan pada September ini (perlaksaan pada Julai adalah lebih awal daripada jangkaan bekas Menteri Besar itu) PLUS akan mula mengutip tol di LPT2, beliau mahu mengetahui berapakah pulangan yang akan dikembalikan kepada kerajaan negeri atas penggunaan Dana Khas itu.

Persoalannya kini selepas turut menanggung kos pembinaan, apakah wajar rakyat Terengganu turut dikenakan pula tol? Berapa lama mereka akan tanggung beban itu?

(Pengurusan LPT2 akan melaksanakan kutipan tol secara sistem tol tertutup di mana akan ada 10 plaza tol dan  kadar tol permulaan bagi LPT2 adalah 12 sen/km bagi kenderaan Kelas 1 (kereta). Sebagai contoh, pengguna yang membuat perjalanan dari Plaza Tol Kuala Terengganu ke Plaza Tol Cheneh dan sebaliknya, akan dikenakan bayaran tol sebanyak RM19.70).

Bersambung esok...

No comments:

Post a Comment