Sunday, December 16, 2018

Royalti ‘Terhalang’ – Di Mana Zalimnya HARAPAN Terhadap Terengganu?


Berbohong dalam isu penyerahan royalti minyak kepada kerajaan Terengganu yang dikatakan TERHALANG?

Siapa berbohong dan kenapa berbohong?

Atau memang sebelum sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak dimaklumkan atau tidak ambil tahu mengenai penerimaan royalti minyak kepoada Terengganu?

Laporan media menyebut Menteri Besar Terengganu  hanya pada 25 November lalu mengakui negeri  itu telah menerima RM300 juta sejak Ogos lalu.

Beliau  membuat kenyataan itu selepas membentangkan Bajet Terengganu 2019 yang turut memasukkan sumber kerajaan negeri adalah daripada royalti petroleum.

Persoalan di sini,  apakah kerannya menyebabkan wujud pertelingkahan kenyataan antara Presiden PAS itu dengan Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar?

Persoalannya juga  kenapa Hadi beria-ia benar memperkatakan mengenai royalti minyak kepada kerajaan Terengganu?

Lebih memburukkan keadaan beliau jelas mengatakan melalui status Facebooknya bahawa pemberian  royalti minyak kepada Kelantan dan Terenganu  berada pada peringkat ‘terhalang’.

Lebih mengejutkan orang yang cuba mempertahankan beliau mengatakan apa yang dimaksudkan oleh Hadi ialah ‘terhalang bermaksud terhalangnya pembayaran penuh seperti dijanjikan’.

Sengaja mengelirukan keadaan atau memang pemimpin PAS jenis tidak konsisten?

Juga, kenapa pula selepas hampir dua bulan menerima pembayaran royalti sebanyak RM300 juta, Hadi hanya diberitahu atau mengetahui mengenainya begitu lambat?

Apa rahsia PAS Terengganu menyembunyikannya (jika benar) dalam konteks personaliti dan pentadbiran ketika ini?


Jika beliau dimaklum, Hadi mungkin tidak membuat kenyataan di status Facebooknya pada 20 Oktober bahawa Terengganu dihalang daripada  mendapat royalti.

Menimbulkan persoalan  jika benar ada pihak di Terengganu yang dilihat cuba ‘menyorokkan pemberian itu’ daripada Hadi. Pertanyaan ialah kenapa?
Mungkin ada sebab tersendiri kenapa penerimaan wang itu cuba dirahsiakan daripada Hadi.

Mungkin benar kenyataan Hadi mengenai Kelantan. Namun kenyataan oleh  Ahli Parlimen Marang pada 20 Oktober yang mendakwa pembayaran royalti kepada Terengganu juga ‘terhalang’, tidak benar dan songsang.

Malah tuduhan HARAPAN seperti ingkar meskipun royalti  dijanjikan dalam Manifesto HARAPAN  sebelum ini, adalah tuduhan berat.

Berikutan itulah makanya kenyataan Hadi itu dilihat sebagai berbohong.

Sedangkan  pemberian royalti dibuat pada 21Ogos sebanyak RM100 juta, pada 8 Oktober pula sebanyak RM200 juta dan terbaru sebanyak RM150 juta.

Ini bermakna ketika Hadi membuat kenyataan pada 20 Oktober itu, kerajaan Terengganu dah sudah menerima RM300 juta. Sekali lagi bagaimana Hadi tidak tahu?

Perkara itulah  disebut oleh Senator Datuk Razali Idris ketika membahaskan Belanjawan 2019 HARAPAN di Dewan Negara,  tengahari Selasa, 11 Disember lalu.

Razali mempersoalkan tindakan Hadi yang mendakwa pemberian itu terbantut.

Sedangkan menurut Razali yang juga Ketua Pimpinan BERSATU Terengganu ketika kenyataan itu dibuat oleh Hadi, pembayaran mula sudah dibuat pada Ogos dan September 2018.


Apa yang ditimbulkan oleh Razali ini penting kerana pertamanya,  Hadi seperti menafikan bagaimana kerajaan Pakatan Harapan (HARAPAN), apabila berjanji ia tepati.

Dengan kata lain HARAPAN mulai menunaikan janji manifestonya.

Apakah Hadi mempunyai niat memburuk-burukkan kerajaan HARAPAN dengan mengatakan royalti minyak terhalang?

Kedua ialah,  dengan mengaitkan kononnya Kementerian Kewangan dan menterinya Lim Guan Eng sengaja ‘menyekat royalti berkenaan’, ia bagaikan niat buruk Hadi dengan cuba bermain api ‘perkauman’.

Sangat wajar jika kenyataan Hadi itu disambut oleh pemimpin veteran DAP, Lim Kit Siang bahawa Presiden PAS itu jelas sekali memalukan politik Islam kerana mengatakan DAP mendiskriminasikan pembangunan saksama di Pantai Timur.

Wajarkah pemimpin tertinggi sebuah parti yang mendakwa ia parti Islam membuat tuduhan tidak berasas? Apalagi ia jelas TUDUHAN  PALSU.

Apakah Hadi bersuara bagi menunjukkan beliau seolah-olah berjuang untuk rakyat Terengganu agar royalti disalurkan kepada kerajaan negeri?

Persoalannya, jika kerajaan HARAPAN menunaikan janjinya bermakna Putrajaya juga mengambil berat mengenai nasib dan kepentingan rakyat Terengganu. Ia tidak wajar dipertikai dan diletakkan sebarang syak-wasangka terhadap HARAPAN.

Di sebalik itu, apakah tanpa royalti kerajaan Terengganu tidak mampu mencari hasil lain untuk pembangunan dan kos pentadbiran yang di negeri berkenaan?

Ketiga, tuduhan Hadi juga seperti mencabar kelangsungan amalan federalism antara kerajaan negeri dan Kerajaan Posit. Ia tidak wajar dilakukan oleh Hadi sedangkan pentadbir negeri sekarang tidakpun berlagak dan bersifat angkuh seperti Hadi.

Di sudut hati Hadi, beliau mungkin bimbang wang royalti itu tidak disalurkan terus kepada kerajaan negeri atau  diberhentikan.

Beliau bimbang kerajaan negeri di bawah pentadbiran PAS sekarang akan mengalami nasib yang  sama seperti ketika beliau menjadi Menteri Besar.

Tetapi Hadi perlu telus dan berani menyatakan kenapa royalti dihentikan pada tahun 2000? Juga sebab-sebab bagaimana RM400 juta, iaitu bayaran pertama dibelanjakan oleh pentadbiran Hadi ketika itu?

Dokumen mengenai bagaimana wang RM400 juta ‘didapati tidak diakaun’ akan kekal menjadi sejarah. Pemimpin-pemimpin  seperti Datuk Seri Idris Jusoh, Tan Sri Rais Yatim, Tun Abdullah Ahmad Badwi  dan Tun Dr Mahathir Mohamad sendiri amat tahu mengenai episode kehilangan wang berkenaan.

Ia wang rakyat bukan wang kerajaan PAS Terengganu atau wang milik Hadi.

Razali mempunyai hak sebagai Senator HARAPAN untuk memperbetulkan keadaan, kesan daripada kenyataan Hadi dan  dilakukan secara santun di Dewan Negara.

Razali  cuba memberitahu rakyat melalui ucapannya di Dewan Negara bahawa kerajaan HARAPAN melaksanakan janji untuk menyerahkan royalti.

Namun persoalannya, untuk apa wang itu dibelanjakan? Apakah cara berbelanja seperti ketika era Hadi menjadi Menteri Besar akan berulang?

Mungkin kekecohan dan ‘pertelingkahan’ yang dikatakan berlaku di kalangan kepimpinan PAS Terengganu baru-baru ini ada kaitan dengan isu wang royalti ini.

Hanya mereka yang boleh menjelaskannya. Ini kerana kekecohan itu dikatakan melarat sehingga ada suara mahu menggantikan Menteri Besar sekarang dengan tokoh lain.

Hadi atau PAS Terengganu boleh menafikannya. Namun dahan-dahan pokok yang bergoyang dan patah kerana ribut kencang dalam PAS sukar untuk  tumbuh kembali.

Amat nyata kenyataan Razali di Dewan Negara itu  mampu menjelas dan menjernihkan kerajaan HARAPAN Pusat daripada tuduhan Hadi bahawa ia menyekat pemberian royalti.

Sehingga kini royalti kepada kerajaan PAS Terengganu sudahpun berjumlah RM450 juta yang dibayar sebanyak tiga kali. Pada Ogos, Oktober (RM200 juta) dan baru-baru ini sebanyak RM150 juta.

Amat nyata, kerajaan HARAPAN tidak bermain politik dan tidak ‘menganak-tirikan’ kerajaan dan rakyat Terengganu.

Namun semuanya itu bergantung di atas kebijaksanaan pentadbiran negeri menguruskannya.

Bak kata Razali dengan amaran, jika disalah urus atau wang itu dibelanjakan demi ‘modal politik PAS’, bukan demi kebajikan dan kesejahteraan rakyat, Putrajaya wajar menilai semula pemberian itu.

Malang sekali, Senator Datuk Husin Awang yang juga Pesuruhjaya PAS Terengganu dalam usahanya cuba pertahankan Hadi dalam ucapan perbahasannya di Dewan negara, petang Khamis 13 Disember, sangat  mengelirukan kononnya apa yang Hadi maksudkan dalam kenyataan sebagai ‘terhalang’ itu bermaksud ;terhalang daripada mendapat pembayaran penuh’.

Di status facebook Hadi hanya menyebut perkataan ‘TERHALANG’.

Beliau mempersoalkan kenyataan Razali yang dianggap bersifat songsang sambil melahirkan rasa kecewanya  kerana orang yang dituduh oleh Razali  iaitu Hadi tidak berada di Dewan Negara untuk menjawab tuduhan berkenaan.

Mengejutkan daripada kenyataan Husin ialah seolah-olah Hadi hanya tahu mengenai pemberian royalti itu hanya sebelum persidangan DUN Terengganu.

Jadi benarlah pendapat bahawa Hadi menang tidak diberitahu mengenai pemberian royalti itu. Sekali lagi, persoalannya kenapa?

Walau apa juga yang berlaku di kalangan kepimpinan PAS Terengganu atau hubungan antara pentadbiran negeri dan Hadi, yang nyata, bayaran yang dijanjikan sedang ditunaikan oleh HARAPAN.

Ia dibuat  di atas perjanjian bersama sebelum ini selain semangat federalisme yang ditunjukkan oleh kerajaan HARAPAN.

Jadi tidak perlu lagi ada keresahan atau kebimbangan pemberian royalti TERHALANG.

Untuk waktu sekarang, kerajaan PAS Terengganu perlu bersabar tunggu untuk bayaran seterusnya.

Itupun JIKA ADA!

Monday, November 5, 2018

Ke Mana MPKK? Menteri, KPLB DiMinta Cari Formula Baharu



"Kita kena fikir kaedah lain yang bersesuaian sebab perkara ini melibatkan urusan pentadbiran di peringkat kampung agar tiada salah guna kuasa mahupun peruntukan," - Kamaruddin Md. Nor

Rakyat Terengganu dan Kelantan yang bukan penyokong dan pengundi PAS pastinya tertunggu-tunggu keputusan muktamad kerajaan  Pakatan Harapan (HARAPAN) mengenai pelantikan ahli Majlis Pembangunan Komuniti Kampung (MPKK).

Mereka pastinya hairan bagaimana kerajaan, khususnya menteri dan Kementerian Pembanguna Luar Bandar (KPLB) boleh ‘menganggap isu ini tidak penting’.

Sedangkan inilah wakil kerajaan di peringkat mukim dan kampung berperanan sebagai perunding dan pemudah cara di peringkat kampung selain diberi peluang mencadangkan pembangunan projek di tempat masing-masing.

Namun paling penting, berasaskan peranan Jawatan Kuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung sebelum ini,  institusi ini menentukan sokongan politik, pelaksanaan perancangan dan pembangunan peringkat bawah serta gerakan menjamin keselamatan dan keselesaan penduduk.

Di Terengganu ada 1044 kampung dan di Kelantan ada 792 kampung.

Yang menarik untuk dikongsi ialah kedudukan pendirian kerajaan PAS Terengganu dan Kelantan mengenai isu pelantikan ini. Mereka berbeza.

Pada ketika Kelantan dikatakan belum melantik ahli MPKK secara khusus, walaupun sudah ada lantikan tertentu di peringkat mukim dan kampung, Terengganu dengan ‘rakusnya’ sudah membuat pengumuman mengenainya pada Julai lalu.

Diakibatkan desakan oleh beberapa pihak, Menteri, Datuk Seri Rina Harun dan kementerian menilai semula rancangan asalnya yang mahu memberi kuasa pelantikan sepenuhnya kepada PAS negeri.

Rina Harun
Ia mengakibatkan cadangan baharu iaitu lima (5) anggota dlantik oleh Pusat.

Namun nyata sekali lagi kerajaan PAS Kelantan dan Terengganu berbeza pendapat. Kelantan enggan terima, Terengganu berpendapat sebaliknya.

Menurut Timbalan Pengerusi HARAPAN negeri, Datuk Kamaruddin Md. Nor, cadangan penambahan itu kini sudah ditolak oleh kerajaan PAS Kelantan. Ia atas alasan kerajaan negeri Kelantan sudah mempunyai seramai 11 ahli Majlis Pembangunan Mukim (MKM) termasuk penghulu terdedia ada.

"Saya dimaklumkan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Wan Azizah Wan Ismail bahawa Kerajaan Pas Kelantan menolak cadangan yang memerlukan pelantikan daripada kerajaan Pusat itu,” katanya.

Kamaruddin yang juga Ketua Kepimpinan BERSATU Kelantan berpendapat, kerana itu kepimpinan HARAPAN Kelantan perlu memikirkan kaedah lain selepas cadangan menambah bilangan ahli seramai lima orang ditolak oleh Kerajaan Pas Kelantan.

"Jadi, kita kena fikir kaedah lain yang bersesuaian sebab perkara ini melibatkan urusan pentadbiran di peringkat kampung termasuk memastikan hal penyelenggaraan berjalan lancar, tiada birokrasi atau salah guna kuasa mahupun peruntukan.

"Langkah seterusnya akan difikirkan oleh KPLB dan inputnya akan diberikan oleh pimpinan HARAPAN  negeri ini," katanya kelmarin.


Berbanding dengan pendapat Kamaruddin, Pengerusi Harapan Kelantan, Datuk Husam Musa (gambar atas) berkata 31 Oktober lalu, pemilihan bagi jawatan tersebut dibuat kedua-dua belah pihak iaitu Kerajaan Persekutuan serta Kerajaan Pas Kelantan dan akan berkuat kuasa pada 1 Januari depan.

“Setiap MPKK di kampung-kampung mempunyai 16 anggota dan daripada jumlah itu, 11 anggota dilantik oleh kerajaan negeri manakala lima lagi dilantik oleh Kerajaan Posit,” kata Husam yang menunjukkan beliau menerima cadangan Rina dan  KPLB.

Kerajaan negeri Terengganu berbeza dengan Kelantan, sebaliknya bersetuju untuk menambah bilangan pelantikan lima orang lagi meliputi kesemua 1,044 kampung di negeri ini.

Menteri Besar, Dr. Ahmad Samsuri Mokhtar berkata baru-baru ini langkah itu seiring dengan hasrat untuk memastikan pengurusan komuniti kampung terus diperkukuhkan agar dapat berperanan dengan berkesan.

Walaupun demikian, pemimpin HARAPAN Terengganu, khususnya dari PKR dan BERSATU enggan menerima cadangan Rina dan KPLB.

Kecuali mungkin Pengerusi HARAPAN Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah  dan kepimpinan AMANAH lain dilihat berlembut dengan cadangan Rina dan KPLB.

Pernyataan penolakan terhadap formula Rina dan KPLB dijangka akan dinyatakan dengan tegas pada mesyuarat pimpinan HARAPAN Terengganu pada 10 Oktober ini.

Sehingga ini amat nyata haluan MPKK di dua negeri berkenaan masih kabur.

Yang penting, menteri dan KPLB perlu mendengar pandangan pemimpin HARAPAN demi kepentingan survival dan perkembangan HARAPAN di kedua-dua negeri berkenaan.

Tuesday, September 25, 2018

Di Terengganu, Usia 12 Tahun Sudah Pandai Berzina?

Kanak-kanak 11 tahun (tengah) mencium tangan suaminya seperti foto yang beredar di Facebook. Isu kontroversi mendorong desakan agar usia perkahwinan dinaikkan kepada 18 tahun.

Seriuskah kejadian kanak-kanak 12 tahun di Terengganu sudah pandai berzina?

Jika tidak ada kejadian, tidaklah pula Pengerusi Jawatankuasa Pelaksanaan Syariah, Pendidikan dan Pengajian Tinggi negeri menyebut perkara ini hari ini.

“Sekarang ini budak umur 12 tahun pun sudah berzina. Sekarang kita nak naikkan had kelayakan kahwin pada usia 18 tahun pula,” kata Satiful Bahri Mamat seperti dilapor Harian Metro.

Berikutan itu, hari ini beliau menyatakan bantahannya bantahannya terhadap tindakan membataskan usia perkahwinan kepada 18 tahun seperti diperkenalkan di Selangor.

Alasan umur 18 tahun tidak dapat diterima kerana remaja kini mudah terdedah pada seks.

Dengan melabelkan tindakan itu “maqasid syariah yang tidak betul”, Satiful  bimbang apabila mengehadkan usia perkahwinan remaja akan menyukarkan perkahwinan dan menjadikan maksiat berleluasa.

“Sebab apa kerajaan turunkan had umur kelayakan mengundi dari 21 tahun kepada 18 tahun, tetapi had umur kelayakan untuk berkahwin pula dinaikkan sehingga 18 tahun?

“Kita sepatutnya tutup jalan dan ruang untuk orang melakukan maksiat terutamanya zina,” kata Satiful (kanan) yang bersetuju dengan cadangan agar had umur diturunkan lagi kepada 14 tahun.

Pada 22 September lalu, Mufti Sabah mencadangkan had umur perkahwinan tidak dinaikkan tetapi diturunkan kepada 14 tahun untuk perempuan.

Datuk Bungsu @ Aziz Jaafar berkata kahwin awal mesti dibenarkan tetapi mereka perlu “dapatkan kebenaran khas mahkamah.

“Kenapa dibenarkan kahwin awal, kerana anak-anak sekarang sudah amat matang dan terdedah kepada soal seks lebih awal,” katanya.

Tidak setuju had usia minimum dinaik kepada 18 tahun beliau berkata pendedahan mereka terhadap seks “eloklah dikawal” dengan “kahwin awal.”

Mencadangkan 16 tahun untuk lelaki, beliau menegaskan yang terpenting prosedur operasi standard (SOP) perkahwinan diperketat dan melalui mahkamah.

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail sebelum ini menegaskan negeri lain wajar mencontohi Selangor yang menaikkan had usia perkahwinan.
Pada 18 Julai lalu, seorang kanak-kanak berusia 15 tahun menjadi isteri kedua seorang lelaki anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) berusia 44 tahun.

Perkahwinan itu direstui keluarganya dan mendapat kebenaran mahkamah syariah.

Sebelum itu, isu meningkatkan usia perkahwinan dibuat selepas kontroversi perkahwinan kanak-kanak 11 tahun dari Gua Musang, Kelantan berkahwin dengan peraih getah berusia 41 tahun sebagai isteri ketiga.

Perkahwinan tanpa kebenaran mahkamah berlangsung di sebuah masjid di Padang Nyor dekat Sungai Golok pada 18 Jun lalu.pada Jun lalu.  

Saturday, September 15, 2018

Sultanah Terengganu Tiada Kaitan Dengan Firma Berkaitan 1MDB



Sultanah Terengganu tidak pernah pada bila-bila masa terlibat secara langsung atau tidak langsung dalam apa-apa urusan pentadbiran kerajaan dan secara khususnya penubuhan Terengganu Investment Authority (TIA).


Oleh demikian penulis buku berkenaan perlu mengambil langkah yang sewajarnya untuk membetulkan fakta dan memohon maaf kepada Sultanah Terengganu atas kenyataan yang tidak bertanggungjawab itu.


Buku “The Sarawak Report: The Inside Story of the 1MDB Expose” yang menceritakan kisah sebalik siasatan skandal 1MDB oleh editor Sarawak Report, Clare Rewcastle Brown dilancarkan pada 8 September.

Setiausaha Dewan Pangkuan Diraja Terengganu berkata kenyataan dalam buku “The Sarawak Report: The Inside Story of The 1MDB Expose” yang mengaitkan Sultanah Nur Zahirah dalam isu berkenaan tidak benar sama sekali.

Beliau menafikan sekeras-kerasnya kenyataan di muka surat 3 buku itu yang menyebut “Jho was also friendly with a key player in Terengganu, the wife of the Sultan, whose acquiescence was needed to set up the fund and he later cited her support as having been crucial to his obtaining the advisory position”.

“Sultanah juga tidak pernah pada bila-bila masa mengenali ataupun mempunyai sebarang hubungan dengan penama ‘Jho’ yang tersebut dalam buku itu,” katanya dalam kenyataan semalam.

Untuk rekod, 1MDB bermula sebagai TIA, iaitu tabung kekayaan berdaulat yang bertujuan memberi pembangunan ekonomi kepada Terengganu untuk jangka panjang dan melestarikan sosio-ekonomi rakyat negeri itu secara amnya.

Ia ditubuhkan pada 2008 dan kemudiannya bertukar taraf kepada koperasi perbadanan diberi nama 1MDB pada Januari 2009.

Tidak Mampu Bayar Gaji - Jawablah Kerajaan PAS Terengganu!


Sejauh mana kebenaran laporan Terenganukini semalam mengenai kemungkinan kerajaan PAS Terengganu tidak mampu bayar gaji kakitangan kerajaan negeri Terengganu tidaklah dapat dimuktamadkan.

Namun persoalan yang wajar dijawab oleh kerajaan negeri, sama ada oleh Menteri Besar, Setiausaha Kerajaan Negeri atau paling tidak Pegawai Kewangan Negeri ialah apakah benar ‘kocek perbendaharaan negeri’ kini kering kontang?

Jika benar, banyak mana dan berapa lama kerajaan negeri Terengganu mampu bertahan?

Apakah mereka mampu bertahan jika Petronas tidak menyerahkan royaltI petroleum pada pertengahan atau akhir bulan September 2018 ini?

Sejauh ini kerajaan PAS Terengganu tidak pernah mendedahkan berapa banyak dana yang ditinggalkan oleh bekas pemerintah – Barisan Nasional – yang memerintah Terengganu dari 2004 hingga 9 Mei 2018 lalu.

Dengan menerima wang royalti yang begitu banyak – anggaran RM2 bilion setahun – dengan projek yang runtuh, tidak berdaya maju, separuh siap, membazir dan sedikit yang memanfaatkan rakyat, PAS wajar melakukan audit secara telus dan menyatakan jumlah yang ditinggalkan.

Atau apakah PAS bimbang untuk melakukannya bimbang jika ia kalah pada Pilihan Raya ke-15 nanti, perkara sama akan dilakukan oleh kerajaan baru?

Tersebar berita bahawa kerajaan BN yang ditadbir Datuk Seri Ahmad Razif – Mei 2014 hingga Mei 2018 – tidak meninggalkan dana yang banyak untuk kerajaan PAS Terengganu.

Malah dikatakan wang simpanan khas hasil petroleum yang diwajibkan juga 'kering kontang' digunakan sepenuhnya. Kerajaan PAS sekarang boleh mengesah atau menolak dakwaan ini.

Malah dikatakan Menteri Besar itu memberikan arahan supaya kerajaan negeri berbelanja apa sahaja yang ada untuk menjamin kemenangan BN Terengganu selain tidak meninggalkan apa-apa kepada kerajaan baru apabila banyak ramalan dibuat bahawa BN akan kalah pada PRU-14.


Hasilnya akibat tidak sehaluan dengan Putrajaya, PAS terpaksa menanggung beban dan laporan Terengganukini ada kebenaran apabila memang berlaku kejadian jabatan-jabatan kerajaan terpaksa berjimat cermat.

Malah, tidak mampu membayat tuntutan kakitangan walaupun RM50 pada kadar segera kerana tidak ada petty-cash adalah berita benar.

Kerana itu kerjaan PAS Terengganu jangan mahu melindungi bekas kerajaan – BN dan Menteri Besarnya – mengenai jumlah sebenar wang yang ditinggalkan.
Juga kerajaan PAS Terengganu perlu telus menyatakan berapa pendapatan dan daripada mana ia dijana antara Mei hingga akhir September 2018 untuknya berbelanja bagi pentadbiran dan pembangunan.

Jika tiada wang untuk pentadbiran dan pembangunan, apa untungnya rakyat Terengganu mengundi PAS sebagai pemerintah?

Rakyat Terengganu boleh dianggap BIJAK dalam membuat perhitungan untuk menukar kerajaan tetapi mereka terkhilaf – menukar dan menumbangkan BN dan menggantikannya dengan PAS.

Mungkin mereka belum selesa atau biasa dengan pembangkang lain – Pakatan Harapan yang diterajui AMANAH menggunakan symbol PKR di Terengganu.

Kesannya, kerajaan PAS yang dipilih tidak sehaluan dengan Kerajaan Posit dan rakyat Terengganu yang tinggal di Terengganu menjadi mangsa.

Yang pulang mengundi PAS dan kemudian kembali ke Pantai Barat untuk mencari rezeki tidak merasa kesannya.

Malang bagi yang tinggal di Terengganu kerana sekiranya ekonomi Terengganu tidak berkembang, kuasa membeli yang semakin mengecil dan pembangunan tidak berlaku seperti diharapkan, harapan rakyat Terengganu akan berkecai.

Pemimpin PAS boleh menyalahkan kerajaan Pusat agar tidak dipersalahkan oleh rakyat, namun bagi rakyat – khususnya yang mengundi PAS – kepada siapa mereka mahu mengadu?

Inilah kesan segera hasil keputusan salah yang dibuat oleh sebahagian besar rakyat Terengganu yang terpaksa menunggu tiga atau empat tahun lagi untuk membolehkan mereka menukar kerajaan.

Dan sementara ini? Tunggulah apa yang mampu dilakukan oleh pemimpin PAS yang menjalankan pentadbiran kerajaan negeri yang semakin tertekan.

Wednesday, June 6, 2018

Kerajaan PAS Bersekongkol Lindungi Rasuah, Penyelewengan Pemimpin BN/UMNO?


Oleh HAMBALI ABDUL LATIFF

Dalam kempen dan serangan PAS Terengganu terhadap Barisan Nasional (BN) khususnya UMNO ialah penyelewengan dan pembaziran kerajaan BN/UMNO.

Isu penyelewengan dan rasuah yang ditimbulkan oleh PAS sejak lebih lima tahun lalu adalah terhadap projek-projek pembangunan di Terengganu membabitkan tiga kepimpinan  Datuk Seri Idris Jusoh, Datuk Seri Ahmad Said dan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman.

Mereka mempertikaikan ke mana perbelanjaan hampir RM1.8 billion setahun kerana banyak projek runtuh, terbengkalai atau tidak pernah wujud sehingga sekarang.

Kini selepas berjaya mengambil alih kerajaan negeri selepas kalah pada 2004, pastinya ada perkara yang perlu diumumkan oleh kerajaan PAS, khususnya dalam menangani isu rasuah dan penyelewengan.

Tetapi yang nyata, PAS seperti gagal mengesan projek-projek yang pernah mereka sendiri ditonjolkan bersifat penyelewengan dan berunsur rasuah.

Atau apakah kepimpinan Menteri Besar, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar tidak berani membuat pendedahan kerana kemungkinan turut mengaitkan pemimpin PAS sendiri?


Cakap-cakap di Seberang Takir, Kuala Terengganu, Dungun dan Marang menyebut bahawa ada kalangan pemimpin PAS mendapat ‘dedak’ daripada Menteri Besar Terengganu, khususnya daripada Ahmad Razif.

Dengan dakwaaan wujudnya salah guna kuasa, kroni, penyelewengan dan rasuah sebelum ini, tidak ada sebab untuk PAS berdiam diri.

Apakah PAS gentar mendedahkannya bimbang penyokong dan pemimpin mereka terlibat atau kerana sukar mencari ‘empat saksi’?

Jelas, kerajaan PAS Terengganu lemah dan tidak berupaya seperti Putrajaya mendedahkan perbuatan menyeleweng dan merugikan rakyat dan negara oleh pihak tertentu seperti dilakukan oleh kerajaan Pusat.

Apakah kerajaan pimpinan Ahmad Razif yang berjaya ditumbangkan tidak membuat dosa dan rasuah seperti yang didedahkan oleh Putrajaya terhadap Najib Razak?

Kenapa kerajaan pimpinan PAS begitu berhati-hati seolah-oleh mereka turut terpalit dengan wang daripada UMNO?

Dalam kes Taman Ilmu, kenapa soal menyiap atau menyudahkan projek itu diperbesarkan?
Bagaimana dengan wang lebih RM300 juta atau lebih untuk pembinaan dan membaikinya pada era Ahmad Said dan Ahmad Razif tidak mahu didedahkan?


Sedangkan kegagalan dalam isu seperti Taman Ilmu, Stadium Negeri dan banyak lagi begitu meresah dan memalukan rakyat Terengganu apabila digelar ‘Darul Runtuh’.

Di era Ahmad Said dikatakan banyak projek yang terbiar dan tidak dapat disudahkan sementara pada era Ahmad Razif projek-projek digelar sebagai ‘projek kroni’?

Ada pakatan atau ;udang di sebalik batu antara kerajaan PAS dengan pihak tertentu dalam isu Taman Ilmu ini?

Ini hanya satu projek. Bagaimana projek Bandar Baharu Kuala Nerus, Tasik Kenyir, projek-projek lain yang runtuh dan ranap?

Bagaimana dengan pembinaan hotel dekat masjid di Kuala Berang, sekolah yang diruntuhkan di Alor Limbat, projek penanaman padi dan perikanan yang gagal serta banyak lagi?

Apa sebenarnya di sebalik projek agropolitan?

Kenapa Kerajaan PAS Terengganu hanya membisu dan apakah mengharapkan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) yang dilihat ‘lembab’ untuk bertindak?


Mendedahkan penyelewengan dan rasuah untuk kempen bagi kepentingan undi untuk memenangi pilihan raya - tetapi tiada tindakan selepas memang dan membantuk kerajaan adalah perbuatan zalim kepada rakyat.

Pastinya ramai yang mengundi PAS bertujuan untuk melihat perubahan.

 Selain itu mereka juga termakan dengan umpan kononnya kerajaan BN/UMNO sebelum ini banyak melakukan rasuah.

Namun apa tindakan susulan terhadap pemimpin kerajaan BN/UMNO sebelum ini yang dituduh rasuah? Buktikan tuduhan berkenaan.

Tidak mungkin tiada satu pun laporan tidak dibuat kepada SPRM mengenai tuduhan dan penyelewengan itu.

Jika kerajaan PAS dan SPRM tidak bertindak, ia bagaikan pakatan untuk menjatuhkan kerajaan BN/UMNO sebelum ini semata-mata demi kuasa. Sebaliknya ia sebenarnya tidak berani atau mampu membuktikan apaapa pun kesalahan mereka.

Adilkah kerajaan PAS berbuat demikian? Tidakkan perbutan seperti ini menipu pengundi?
Tuduhan oleh mana-mana parti, apa lagi yang mendakwa ia Islam,  hendaklah dengan bukti bukan persepsi.

Ini kerana persepsi mungkin benar dan mungkin banyak yang fitnah.

Perbuatan memburuk-burukkan kerajaan lain dan pemimpinnya tanpa bukti yang sah adalah perbuatan keji.

Tidakkah fitnah itu dalam Islam lebih buruk daripada membunuh?

Kerajaan Pakatan Harapan di Putrajaya sedang membongkar keburukan dan penyelewengan kerajaan dan pemimpin BN sebelum ini seperti yang dikehendakli oleh rakyat melalui undi mereka.

Tetapi di Terengganu pelik kerana kerajaan PAS sedang berusaha melindungi perbuatan pemimpin kerajaan BN/HMNO sebelum ini yang mereka sendiri kata sebagai korup dan menyeleweng.

Kelak perbuatan  PAS ini pastinya akan mengecewakan mereka yang menyokong PAS untuk menghukum mereka yang melakukan rasuah dan penyelewengan di Terengganu.

Rakyat akan mempersoalkan sikap dan ketidakberanian pemimpin PAS Terengganu untuk mengotakan kata-katanya sendiri bagi membawa mereka yang melakukan rasuah dan penyelewengan ke muka pengadilan.

Friday, May 18, 2018

Siapa Layak Tadbir Royalti Selepas Kerajaan PAS, BN/UMNO Gagal?


Oleh HAMBALI ABDUL LATIFF
(siri akhir isu Royati Terengganu)

Dengan PAS sudah cuba, dengan Barisan Nasional/UMNO juga sudah  cuba.

Kedua-duanya dilihat bermasalah dan ramai tidak berpuashati dengan cara perbelanjaan dana daripada royati minyak Terengganu.

Rakyat Terengganu masih ingat dengan jelas bahawa apabila diserahkan wang royalti kepada kerajaan PAS, pada kali pertama lagi, ia sudah lesap.

Kerajaan PAS Terengganu (1999-2004) sehingga kini gagal menjelaskan ke mana wang itu dibelanjakan – seolah-olah tidak mahu bertanggungjawab.


Wang itu wang rakyat dan tidak adil wang sebanyak RM432 juta itu lesap begitu sahaja.

Sehingga kini tidak diketahui ke mana perginya wang itu – apakah dibelanjakan untuk parti, untuk Menteri Besar atau untuk pmbangunan.

Malah, adalah baik Presiden PAS Datuk Seri Abdull Haddi Awang menjelaskan kepada rakyat Terengganu ke mana wang itu lesap.

Rakyat mahu tahu dan PAS perlu tellus dan jangan berselindung dan juga tidak cuba ‘menutupnya di bawah permaidani isu ini’.

Kemenangan PAS baru-baru ini memberi peluang untuknya menjelaskan semula ke mana wang itu dibelanjakan selepas menjadi misteri selama 20 tahun. Itupun sekiranya Menteri Besarnya bersetuju.


Apabila kerajaan Barisan Nasional (BN)/UMNO mendapat kuasa, ia pula membelanjakan wang royalti dalam bentuk Wang Ihsan yang diketahui betapa gelojohnya dibelanjakan ketika era Datuk Seri Idris Idris Jusoh.

Tidak perlu dipanjangkan cerita, akhirnya Terengganu dikenali dengan DARUL RUNTUH.
Kemudian di era Datuk Seri Ahmad Said dan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman, wang royalty yang dikembalikan juga tidak membawa perubahan besar dalam konteks pembaangunan untuk rakyat yang kekal.

Sama ada wang itu dibelanjakan untuk tujuan politik seperti berbagai dana dan perbelanjaan teerhadap rojek rakyat boleh dibilang dengan jari.

Beberapa projek besar masuk longkang dan pembaziran kerana pengurusan yang tidak baik (walaupun niatnya baik) seperti projek e-Book, pusat bebas cukai Tasik Kenyir, Zoo Kemaman, Bandar Baru Kijal dan lain-lain.

Ahmad Razif lagi teruk membelanjakan wang royalti tanpa meninggalkan kesan besar yang boleh dilihat dengan jelas di era beliau.

Ahmad Razif hanya menyambung projek Ahmad Said atau tidak berfokus dalam pembangunan rakyat, kecuali Bandar Baru Kuala Nerus – dipertikaikan kos dan cara pelaksanaannya.

Dalam konteks perbelanjaan untuk pendidikan, sukan, belia dan beberapa yang lain, ia hanyalah penerusan daaripada dasar yang diperkenalkan sebelum beliau.

Kerana itu dalam memnelanjakan wang royalti kali ini, di pasca PRU14, kerajaan Pusat perlu meneliti satu mekanisme bru yang benar-benar berkesan.


Jangan ulangi kesilapan yang dilakukan oleh PAS dan BN/UMNO.

Sayang sekali rakyat Terengganu menolak Manifesto Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk membolehkan sebuah kerajaan yang bervisi dan dinamik memerintah Terengganu.

Mereka memilih PAS untuk menggantikan BN/UMNO yang gagal. Tetapi seperti disebut oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim kelmarin, kita semua perlu menghormati keputusan rakyat.

Di sebalik itu, kerajaan Pusat perlu membuka ruang dan menetapkan cara bagaimana wang royalti dibelanjakan sebaik-baiknya untuk rakyat Terengganu.

Tidak perlu individu seperti ‘orang tengah’ atau ‘perantara’ dalam melaksanakan dasar perbelanjaan ini. Cadangan Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Ahmad bersifat 'sampah; yang pastinya ditolaak oleh PAS dan kerajaan Pusat.

Yang penting royalti itu sampai keada rakyat dengan sebaik-baiknya menerusi pentadbiran sebuah agensi dengan pengurusan yang cekap dan berintegriti.Kita tidak mahu pembinaaan seperti Taman Ilmu di Tembila berulang!


Sampai masanya kerajaan memikirkan mekanisme di mana perbelanjaan RM1.5 bilion atau RM2 bilion setahun dapat menghapuskan kemiskinan, membuka peluang pekerjaan, 
menyediakan peluang rakyat mendapat kemudahan kesihatan yang setimpal serta membentuk rakyat Terenggnu cemerlang dalam pendidikan yang bukan diasaskan kepada kelulusan akademik semata-mata.

Juga penting, mereka yang diberikan tanggungjawab bukan kerana kepentingan politik untuk mempertahankan kuasa atau mendapatkan kuasa semata-mata tetapi bersikap ‘adil untuk semua pihak’.

Jangan terpengaruh dengan slogan agama atau Islam dalam menyerahkan royalti ini kerana yang mentadbiranya perlu mempunyai wawasan, berintegriti dan meletakkan kepentingan kepada rakyat semua peringkat terutamanya yang sangat memerlukan bimbingan dan bantuan.

Selain itu agensi yang dilantik perlu mempunyai kuasa untuk melaksankan pengawasan dan penguatkuasaan dengan berkesan agar sebarang salah guna kuasa, penyelewengan dan rasuah dapat dihenti atau ddikawal segera.

Dalam konteks ini, mungkin Hadi sebagai Menteri Besar ketika era pemerintahan PAS 20 tahun lalu bernasib baik, kehilangan wang itu ialah ketika Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) masih dipanggil Badan Pencegah Rasuah dan tiadanya penguaatkuasaan mengenai pengubahan wang haram.

Akhirnya, melalui agensi yang berkesan ini, selepas berapa dekad wang royalti dibelanjakan sama ada oleh kerajaan BN/UMNO dan PAS sebelum ini – untuk kali pertamanya kerajaan Pusat yang ditubuhkan oleh HARAPAN diharap benar-bnar cakna dan menjaga rakyat Terengganu.

Ia juga membuka ruang kepada penerokaan sumber baharu.

Sudah pasti jika ini dapat dilaksanakan, maka Manifesto HARAPAN  yang dibentuk di atas kepentingan DEMI TEGANU, Harapan Cakna Rakyat akan  didapat dilaksanakan,

Walaupun HARAPAN tidak menjadi sebuah kerajaan yang memerintah di Terengganu ketika ini  tetapi rakyat Terengganu terbela dan.dilayan melalui dasar kerajaan HARAPAN di Putrajaya melalui agensinya di Terengganu yang CAKNA dan PEDULI RAKYAT!

Thursday, May 17, 2018

Apa Cara Kerajaan PAS Terengganu Akan Mendapat Balik Royalti Minyak?

 


Oleh HAMBALI ABDUL LATIFF
(Siri Kelima - sambungan daripada siri kelmarin bertajuk “Royalti – Apabila Keadaan Sudah Menjadi ‘No Liberty To File Again’)

Diulangi skali lagi - “No liberty to file again’.

Itulah kdudukan yang sewajarnya difahami dan diambil perhatian mendalam  oleh Kerajaan Terengganu pimpinan PAS sekarang bahawa untuk membawa kes royalti minyak ke muka pengadilan bagaikan sudah tertutup rapat.

Semuanya gara-gara tindakan kerajaan negeri Barisan Nasional/UMNO sebelum ini yang menarik balik saman royalti terhadap kerajaan Pusat dan Petronas selain penubuhan Jawatankuasa Khas peringkat Persekutuan..

Persoalannya apakah salah Kerajaan BN Terengganu kerana meenarik balik saman berkenaan?

Sebwlum mengula lanjut, sila baca dan fahami apa yang ditulis oleh salah sorang bekas pegawai tinggi kerajaan Terengganu.

Beliau  yang turut terbabit dalam rundingan antara kerajaan negeri dan Putrajaya sebelum saman kerajaan negeri PAS yang dibuat pada awal tahun 2000 itu ditarik balik,  menceritakan segala-galannya.

Ini kata-kata bekas pegawai tinggi berkenaan:

                                                                    
Sebagai rujukan semula, dalam siri mengenai royati kelmarin (14 Mei 2018) saya menyebut bahawa isu mendapatkan balik royalti ini begitu mendapat tempat di hati  Ahli Parlimen, Ahli Dewan Undangan Negeri yang  bagaikan perkara penting kedua selepas mengangkat sumpah jawatan.

Persoalannya permintaan mendapatkan royalti itu sekiranya tidak dilayan oleh kerajaan Pusat apakah Kerajaan Negeri PAS akan menyaman sekali lagi Kerajaan Persekutuan dan Petronas? Juga, jika dikatakan sudah tidak mmpunyai ruang, bagaimana kerajaan PAS Terengganu akan melakukannya?

Dalam isu royalti ini ia bukan seperti geran tahunan Kerajaan Pusat kepada negeri yang sangat berkait dengan peraturann dalam istilah hubungan Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri..

Ia turut bergantung kepada nilai harga minyak dunia umpamanya beerapa nilai setiap tong/dolar pada tahun berkenaan.

Hakikat yang perlu diterima oleh Kerajaan Negeri Terengganu sekarang ialah apabila bekas Ketua Hakim Negara, Tun Salleh Abas, mnyatakan kerajaan PAS sekarang tidak lagi mempunyai peluang atau ruang untuk saman kali kedua -  perlukah mereka terus mencari jalan melalui peruntukan undang-undang bagi menuntutnya?

Jika demikian, apa akal dan strategi kerajaan negeri Terengganu pimpinan PAS seterusnya?

Beberapa pihak yang dirujuk  mngatakan ‘nasib kerajaan PAS Terngganu’ dalam isu royalti ini akan begantung kuat kepada ‘nasib tuntutan royalti kerajaan PAS Klantan yang sehingga kini masih belum menarik balik saman mereka.

Latar belakang kepada peluang mendapatkan kembali royalti di Terengganu ialah ketika  tindakan tarik balik saman itu dibuat  ia diasaskan kepada kedudukan kerajaan PAS Kelantan yang dikemukakan kepada Petronas dan Kerajaan Malaysia.

Dalam erti kata lain, jika Kerajaan Negeri Kelantan menang dan mendapat hak royalti, maka hak yang sama sudah pasti  diberikan juga  kepada Terengganu.


Untuk berlaku adil kepada bekas Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said yang mengumumkan penarikan balik saman kerajaan negeri Terngganu terhadap kerajaan Pusat itu, adalah baik jika diteliti apa yang menyebabkan beliau bertindak sedemikian.

Merujuk kepada apa yang diperkatakan oleh pegawai tinggi seperti disebutkn atas, jelas sekali kerajaan Terengganu ketika era Ahmad Said dan Datuk Seri Ahmad Razif Abdul Rahman, sudah mendapat sejumlah bayaran royalti walaupun dibayar dalam bentuk ‘Wang Ihsan’

Malah, bukan itu sahaja. Kerajaan Pusat – hasil daripada perundingan kerajaan negeri dengan kerajaan pusat- turut bersetuju serahkan kembali wang royalti yang telah digunakan untuk projek di negeri lain berjumlah RM2.1 billion kepada kerajaan negeri Terengganu secara berperingkat.

Bayaran dianggarkan RM200 hingga RM300 juta setahun itu mungkin sudah lrbih srparuh dilunaskan oleh kerajaan Pusat.

Jadi yang baki daripada hutang Kerajaan Pusat kepada Negeri tidaklah lagi banyak.

Dalam soal menarik balik saman ini bukan sesuatu yang pelik kerana Terengganu bukan seperti Kelantan,apabila Teregganu  adalah kerajaan negeri yang diperintah BN mena kerajaan Pusat juga di perintah  oleh BN.

Perlu juga diingat bahawa apabila pada 4 Ogos 2012 selepas Kerajaan Persekutuan bersetuju menubuhkan sebuah Jawatankuasa Khas yang akan mengkaji secara adil dan telus berhubung isu bayaran tunai daripada hasil petroleum kepada negeri-negeri di Pantai Timur Semenanjung Malaysia, isu royalti Terengganu.seakan tamat,
Perdana Menteri ketika itu Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, Jawatankuasa Khas itu dipengerusikan oleh bekas Ketua Hakim Negara, Tun Abdul Hamid Mohamad dan akan dianggotai oleh pakar undang-undang dari dalam dan luar negara, wakil dari kerajaan negeri Pahang, Kelantan dan Terengganu yang diperkenan Sultan negeri-negeri berkenaan.
Manifeto HARAPAN Terengganu 2018 mengenai royalti.
Perkara ini disebut dua kali, iaitu di Kuala Lumpur pada tarikh di atas dan sekali lagi di Kota Bharu pada 21 Januari 2013 di mana Jawatankuasa Khas itu akan membuat satu kajian menyeluruh dalam tempoh masa enam bulan dari tarikh penubuhannya dengan mengambil kira semua aspek tuntutan dan akan membuat syor yang sesuai kepada kerajaan.
Malah Jawatankuasa Khas itu akan mengkaji serta mengenal pasti negeri-negeri yang layak menerima bayaran tunai hasil petroleum di Pantai Timur Semenanjung Malaysia.
Jadi yang tinggal kini ialah apa kesan dan saranan jawatankuasa berkenaan.

Sebarang pertikaian mengena royalti minyak Terengganu akan diasaskan kepada kesan kajian dan syor jawatankuasa ini.

Kerajaan BN Terengganu sebelum ini  jelas berpuashati dengan keputusan jawatankuasa khas berkenan.

Tetapi bagaimana pula dengan Kerajaan PAS yang baharu dan sikap Menteri Besarnya, Dr Ahmad Samsuri Mokhtar???